Kuo skiriasi hiphopas nuo rap’o

Neabejotina, kad daugelis lietuvių galėtų atsakyti į klausimus: kas yra hiphopas ir kas yra rapas. O paklausus, kuo skiriasi hiphopas nuo rap‘o, daugeli suglumtų, tiesa? Vis dėlto, tai suvokti svarbu. O tikriesiems šių ideologijų atstovams net nesuvokiama, kaip galima kelti tokį klausimą. „Tai lyg paklausti, kuo skiriasi „dešiniosios“ ir „kairiosios“ partinės ideologijos“, - teigia viena hiphoperis.

Lietuvoje gyvenantis hiphopo kultūros kritikas Mironas, vadinamas „rap profesoriumi“, puikiai sugebėjo išaiškinti šį skirtumą pasimetusiems. DELFI gatvė klausė ištempusi ausis.

„Šnekant labai paprastai, hiphopo kultūrą galime įsivaizduoti kaip vieną didelį pastatą. Šio pastato atraminiai aukštai yra pagrindiniai keturi hiphopo elementai. Vienas iš jų – „emceeingas“, kuris ir yra vadinamas repavimu.

Rap‘as – tai dainavimo technika, kalbamoji dainos dalis, kuri vartojama, siekiant išreikšti savo asmeninį požiūrį, mintis. Šis hiphopo elementas atsirado DJ‘ų grojimo metu, norint prablaškyti klausytojus, užvesti publiką žodžiais: „visi pakelkime rankas“, „į kairę į dešinę“ - tai palaipsniui peraugo į atskirus tekstus.

Hiphopo kultūros muzikos tekstai tikrai nebūtinai provokuojantys ar įžeidžiantys. Šis stereotipas turbūt susiformavo dėl muzikos leidybinių firmų, kadangi agresyvūs, necenzūruoti dainų tekstai pritraukia jaunimą, kurie ir yra potencialūs pirkėjai. Tačiau egzistuoja įvairaus turinio hiphopo stiliaus dainų tekstų, “ – pasakojo Mironas.

Taigi, išvada tokia. Jei teisingai supratome rap’as - DJ’ų pasirodymų ir kūrybos vaisius, kuris laikui bėgant, jungiantis muzikos stiliams virto hiphopu.

Kodėl apsmukę?

„Platūs hiphopo stiliaus drabužiai turi tam tikrą savo paaiškinimą – Amerikoje (nors ir Lietuvoje buvo panaši situacija) dažniausiai jaunesniems tekdavo nešioti vyresnių brolių ir seserų drabužius, kurie neretai būdavo per dideli, arba keliomis „išmieromis“ didesnius drabužius, kadangi augančiam vaikui jie tiko ilgiau.

Taip pat Amerikos kvartaluose vaikai išeidavo į gatves ir grįždavo namo tik po kelių parų. Todėl visus drabužius, kuriuos jie pasiimdavo iš namų, užsivilkdavo ant savęs. Iš to ir atsirado toks hiphopo kultūros „kopūsto“ stiliaus apsirengimas.

Nenuneigsime, kad daug hiphopo stiliaus atstovų, propaguotojų yra įvairių svaiginančių medžiagų mėgėjai, naudojant tam tikrą jų pasisveikinimą rankomis, galima lengvai perduoti pirkinį ar pinigus. (Štai iš kur įmantrūs rankų paspaudimai…)

„Apsikarstymas“ įvairiais papuošalais paplitęs tarp juodaodžių, siekiant pasirodyti prieš kitus, kad yra turtingi, o „Graffiti“ paišymas – kilo iš atskirų kvartalų gaujų teritorijos pasižymėjimo,“ - kantriai dėsto „rap profesorius“.

Hiphopo kultūra Lietuvoje

„Sovietų sąjungoje hiphopo stiliaus pradininkai buvo laikomi užsienio kultūros propaguotojais, šalies saugumo grėsme, todėl tik pradėjus irti TSRS atsivėrė daugiau langų į užsienio kultūrą ir atsirado sąlygos hiphopo kultūros augimui.

Lietuvoje hiphopo kultūra yra pakankamai progresyvi. Nežiūrint to, kad Lietuvoje, lyginant su užsienio šalimis, rinka yra labai maža, komercinė pusė neefektyvi (mažai koncertų, minimalus albumų leidimas), valstybės požiūris į šią subkultūrą – neigiamas, lietuvių atlikėjai susiduria su kalbos problema, kadangi dauguma tekstų yra lietuvių kalba, tačiau didelė dalis lietuvių, įvairių hiphopo stiliaus elementų propaguotojų yra vertinami ne tik Lietuvoje, bet taip pat ir užsienio šalyse“.

Taigi tokia yra hiphopo subkultūra, toks jos ryšys su rap’u. Svarbiausia, reikia turėti omenyje, kad hiphopo kultūros namą pastatė ne vienas žmogus, o minia, todėl kiekviename kambaryje gyvenama pagal savas taisykles, skirtingus pomėgius ir nuostatas, ir niekam nevalia griauti nusistovėjusios tvarkos.

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis