Kiek cukraus slepiasi šviežiai spaustose sultyse ir trintų vaisių kokteiliuose

Komentuoja sveikos mitybos specialistė Vaida Kurpienė, knygos „Balansas: skanus maistas ir sveikos gyvensenos idėjos aktyviems žmonėms“ tekstų autorė.

Vaisių sultys ir trinti kokteiliai tukina?

Šviežių apelsinų sulčių stiklinė ant pusryčių stalo ar trintų vaisių kokteilis sportiškos moters rankoje – toks vaizdelis šiais laikais ir natūralus, ir gana dažnas. Apskritai trinti arba dar kitaip vadinami žalieji kokteiliai laikomi sveikos mitybos simboliu. O ar gali būti kitaip? Gali!

Pasak mitybos specialistės Vaidos Kurpienės, nors visuomenė įprastai šiuos gėrimus laiko sveikatos šaltiniu, jie turi ir tamsiąją pusę – toks kokteilis ar sulčių stiklinė gali greitai tapti žaibišką alkį sukeliančia cukraus bomba, alinančia kasą, ir anaiptol nėra sveikas pasirinkimas visiems be išimties. Dar vienas blogas sulčių ir trintų vaisių kokteilių bruožas yra tas, kad jų nereikia kramtyti, todėl labai paprastai vienu prisėdimu suvartojama ir daug cukraus ir galime gauti daug kalorijų, nors to visai nepajusime.

Vienoje kokteilio porcijoje gali būti ir apie 500 kcal! O po jo drąsiai galime sukirsti dar ir pietus. Šiuos kokteilius sugalvojo žaliavalgiai, kuriems sudėtinga gauti tinkamą kalorijų skaičių per dieną nevartojant daugelio produktų. Jei turite tokį iššūkį, tiks ir jums. Kitu atveju, jeigu nesportuojate, nuo tokių „sveikų“ gėrimų visai paprasta priaugti keletą nereikalingų kilogramų.

Vaida Kurpienė siūlo užuot gėrus vaisių sultis, valgyti šviežius vaisius bei uogas. Spaudžiant sultis yra pašalinamos, o trinant kokteilius suardomos maistinių skaidulų, kitaip vadinamos ląsteliena, struktūros. Jos valo žarnyną, skatina gerųjų bakterijų dauginimąsi, gerina virškinimą bei tuštinimąsi, mažina cholesterolio kiekį kraujyje. Be to, ląsteliena jos suteikia sotumo jausmą ir lėtina cukraus iš vaisių pasisavinimą. Tai reiškia, kad sotumo jausmas trunka daug ilgiau. Be to, dažniausiai tiek vaisių nevalgome, kiek jų „išgeriame“ vienu ypu. Taigi valgydami šviežius vaisius ir perteklinės energijos išvengsime ir ląsteliena organizmą papildysime. Statistika vienareikšmiškai teigia, kad maistinių skaidulų mūsų regiono žmonėms labai trūksta, todėl jas išmesti yra tikra nuodėmė.

Vaisių sultyse daug cukraus. Tai gal galima jas keisti daržovių sultimis? Tačiau ir šiuo atveju tai nėra geriausias pasirinkimas. Daržovių sultys turi ypatingai intensyvių maistinių medžiagų, galima ir perdozuoti, o tai praktiškai neįmanoma valgant šviežias daržoves. Pavyzdžiui, kai kasdien išgeriama stiklinė morkų sulčių, po kurio laiko žmogaus oda tampa gelsva. Tai rodo, kad organizmas kenčia ir kepenims sunku. Tokio rezultato tikrai nebus, jei kirsite morkas užkandžiams ar jų salotas tiek tikrai nesuvalgysite, kad perkrautumėte organizmą.
Vienu atveju galima pateisinti trintus kokteilius, kai šiaip mityboje netrūksta kalorijų tada, kai turite temperatūros ir nesinori valgyti. Tai puikus būdas gauti skysčių, antioksidantų ir neapkrauti organizmo virškinimo darbu.

Antras atvejis – vasarą, kai norisi ledų. Sutrinkite vaisių kokteilį, supilkite į ledų formeles ir dėkite jas į šaldiklį. Po keleto valandų turėsite sveiko šerbeto be jokių maistinių priedų. Subalansuota vaikams, bet idealiai tiks ir suaugusiems.

Sportuojantiems – kitos taisyklės

Vaisiai puikus užkandis prieš ir po sporto, ar intensyvios dienos metu. Jei įprastinėje mityboje vaisių kokteiliai suaugusiems nėra rekomenduojami, tai sportuojantys juos tikrai gali vartoti. Jie puikiai tinka ypatingai tais atvejais, kai auginamas svoris, ar sportinis režimas ypač intensyvus ir reikia 3000 ir daugiau kalorijų per dieną.
Natūralias šviežiai spaustas vaisių sultis ir kokteilius rinkitės tuo atveju, jeigu jums trūksta svorio arba jūsų treniruotės yra ypač intensyvios, dalyvaujate varžybose. Beje, netgi sportininkams geriau gerti vandeniu skiestas sultis arba trintų vaisių kokteilį, taip pasisavinimas bus lengvesnis ir gausite daugiau skysčių.

Jei pageidaujate sulieknėti ar išlaikyti mažesnį svorį kainuoja daug pastangų, šie gėrimai ne jums. Treniruotės metu ir po jos gerkite vandenį, o pasportavę energiją atkurkite vaisiumi – taip greičiau pasieksite pageidaujamų rezultatų.

Šie patarimai skirti mėgėjiškai sportuojantiems namie ar sporto klube. Bėgiojantiems maratonus, auginantiems kūno masę ar siekiantiems aukštų sportinių rezultatų kai kurie patarimai gali netikti dėl treniruočių specifikos ar krūvio intensyvumo ir reikėtų pasitarti su treneriu bei sporto mitybos specialistu.

„Sveika mityba labai asocijuojama su tokiu vienu patiekalu – tai vaisių ir daržovių kokteiliais. Tai čia buvo vienas iš tų pagrindinių mitų, kuriuos man Vaida Kurpienė sugriovė ir sakė, kad man, kaip sportuojančiai, kai aš einu į kalnus ir man reikia labai greitai ir daug energijos, tai yra viskas gerai, bet žmonėms, kurie pusryčiams valgo vaisių kokteilius, tai yra visiška cukraus bomba ir tai gana prastas dalykas, skatinantis alkį. Taigi į sveikos mitybos paveikslą šie kokteiliai jau ir neįsipaišo. Tą mes knygoje ir norėjome pasakyti, kad kiekvienam pagal individualią situaciją. Ir kai kurie knygos receptai yra pažymėti, kad tinka tik intensyviai sportuojantiems“,– sakė kita knygos „Balansas: skanus maistas ir sveikos gyvensenos idėjos aktyviems žmonėms“ idėjos autorė, sportininkė mėgėja Aistė Šeibokaitė.

Gerti ar negerti žaliuosius kokteilius?

Išvada – paprasta. Labiausiai trinti kokteiliai visgi tiks žmonėms, kurie neturi antsvorio arba nori priaugti svorio, taip pat intensyviai sportuojantiems. O visiems kitiems patariama priešpiečiams valgyti šviežių vaisių ar uogų, o jėgas po sporto atkursite suvalgę saldų vaisių.

www.sulieknek.lt

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis