Ką valgyti rudenį, kad nesirgtum ir nepriaugtum svorio

Rudenį mūsų organizmas kaupia energiją šaltajam žiemos periodui. Trumpėjančios dienos ir vis labiau vėstantis oras verčia didinti bendrą suvartojamų kalorijų kiekį, ypač iš riebalų ir paprastų angliavandenių.

Nekontroliuojamas suvartojamų riebių ir saldžių produktų kiekis maistinę ir energinę mitybos raciono vertę gali padidinti 300-500 kalorijų virš normos, o tai - 1,5–2 papildomi kilogramai per metus. Kaip maitintis rudens periodu, kad mityba būtų pilnavertė, bet nepakenktų kūno linijoms, pataria Norvegijos dietologai – mokslinio instituto NIFES specialistai.

Rudenį valgome daugiau, nei to reikalauja mūsų organizmas

Kadaise šaltėjančiu metu sočiai prisikirsti buvo visai normalu, juk priešakyje laukė ilgasis „alkanas“ žiemos laikotarpis, o sukauptos riebalų atsargos padėdavo jį išgyventi. Tie laikai seniai praėjo, o štai įprotis daugiau valgyti tam, kad būtų šilčiau, išliko. Curtas Crouchas, Šveicarijos Bazelio psichiatrijos klinikos universiteto mokslininkas, tyrinėjo pacientus, kenčiančius nuo sezoninio afektyvaus sutrikimo (saulės šviesos stokos įtaka nuotaikų kaitai). Jis nustatė, kad žiemos depresijos laikotarpiu suvartojama daugiau angliavandenių, ypač saldumynų, taip pat produktų, savo sudėtyje turinčių daug krakmolo. Be to buvo pastebėta, kad panašių produktų vartojimas sumažėdavo, pradėjus taikyti šviesos terapiją. „Šie tyrimai parodė tiesioginį ryšį tarp šviesos trūkumo ir depresijos, kuri ir pastūmėja organizmą į papildomų angliavandenių vartojimą“, – sako profesorius Crouchas.

Nors iš psichologinio taško žiūrint tai - visiškai natūralu, vis dėlto tokiu būdu organizmą apkrauname papildomu darbu: depresuojame, todėl valgome ir priaugame svorio. Būtent todėl labai svarbu rudens laikotarpiu padėti savo organizmui, nepersivalgant vartoti tuos produktus, kurie stiprintų mūsų imuninę sistemą, šildytų, padėtų išlikti sveikoms ir lieknoms iki kito šiltojo metų laiko.

Sausa oda, suskilinėjusios lūpos

Kartu su rudeniu atpučia ir sausas vėjas, kuris kiekvieną dieną siunčia išbandymus mūsų odai. Būtent oda, atlikdama „trečiojo plaučio“ funkcijas, užtikrina apsaugą nuo virusų ir bakterijų, reguliuoja vandens balansą ir kūno temperatūrą. Rudeniškas vėjas nualina odą, išsausėja veido ir rankų oda, burnos srityje atsiranda smulkių raukšlelių, skilinėja lūpos. Norėdama išvengti šių nepageidaujamų požymių, į savo mitybos racioną įtrauk produktus, turtingus vitaminais ir mineralais, kurie apsaugo odą. Tai kruopos, nesmulkinti grūdai, riešutai, grybai, pieno produktai, kopūstai , šakniavaisiai.

Norėdama prisotinti odą drėgme, valgyk sezoninius vaisius ir gerk daugiau vandens. Šaltuoju metų laiku vandenį geriau gerti šiltą. Šiuo laikotarpiu mūsų organizmas būtinai turi gauti pakankamą kiekį polinesočiųjų riebalų rūgščių Omega-3 ir Omega-6, kurių gausu riebiosiose jūrų žuvyse (lašiša, silkė, upėtakis, sardinės, skumbrė). Valgydama riebią žuvį, tu kovoji ne tik su rudeniškais stresais, bet greitai pasisotini.

Drėgmės perteklius, nemalonus sausumas

Drėgmė, ypač būdinga šiam metų laikui, kenkia mūsų sąnariams, sukelia nuovargį, sunkumą, kojų ir rankų tirpimą. Dėgmę iš organizmo šiuo laikotarpiu geriausiai šalina patiekalai iš daržovių, grūdų, juodų sezamo sėklų, imbiero. Rudenį išsausėję plaučiai iššaukia kosulį ir sausumo pojūtį gerklėje, kurį sušvelninti gali pieno produktai. Tonizuojančiai organizmą veikia skani ir labai sveika obuolių–kriaušių tyrelė.

Naudingas aštrumas

Patiekalai, pagardinti prieskoniais ir įvairiomis žolelėmis labai naudingi organizmui rudenį, kuomet plaučiai ypač jautriai reaguoja į šaltą orą. Tai gali būti lauro lapai, kaparėliai, kmynai, kardamonas, gvazdikėliai, cinamonas, pankoliai, porai, raudonėlis, muskato riešutas, rozmarinas, čiobreliai, ciberžolė, imbieras, krienai, svogūnai, česnakai, čili pipirai. Be viso to, mitybos racioną būtina papildyti ir rūgščiais produktais: raugintais kopūstais ir citrusiniais vaisiais (citrinos, greipfrutai, apelsinai). Jeigu tave kamuoja šlapias kosulys, vartok mažiau pieno, jautienos, avienos, vištienos, cinamono, pankolio, imbiero, svogūnų, česnako ir kavos. Perteklinę drėgmę puikiai šalina mėtų ir ramunėlių arbata, ridikai, ropės, moliūgai, riebi silkė ir grybai.

Maitinimas pagal sezoniškumą

„Maitintis pagal sezoniškumą labai svarbu mūsų sveikatai, nes reikiamu metu įsijungia visos apsauginės organizmo funkcijos, – sako žinoma Ukrainos gydytoja–dietologė Svetlana Fus. – Mūsų racionas turi palaikyti optimalų drėgmės balansą organizme, stiprinti imunitetą ir virškinamojo trakto sistemą, paruošti plaučius ir odą stipraus vėjo ir žemos lauko temperatūros agresyviam laikotarpiui. Virškinimo sistema rudens laikotarpiu patiria didelį stresą, todėl reikia vartoti mažiau šaltų gėrimų, nesezoninių termiškai neapdorotų daržovių – pomidorų, pipirų, o į savo mitybos racioną įtraukti riebiąsias jūros žuvis, karštus patiekalus iš rudens sezono daržovių, įvairias košes. Visa tai padės organizmui susikurti energetinę bazę, o tai reiškia, mažiau sirgsi, nesijausi pavargusi ir būsi geros nuotaikos“.

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis