Kokie konservantai maiste nepavojingi?

Kad apsaugotų maisto produktus nuo per greito gedimo, žmonės jau nuo seno ėmėsi priemonių, stabdančių pelėsių ir sveikatai pavojingų bakterijų dauginimąsi, pavyzdžiui, konservavimo. Gydytoja dietologė Lina Viniarskaitė konservantus apibūdina paprastai: „Tai – medžiagos, naudojamos produktų galiojimo laikui pratęsti. Visų konservantų veikimo principas panašus – neleisti daugintis mikroorganizmams, kurie sukelia produktų gedimą, puvimą“.

Konservantai tradiciškai skirstomi į sintetinius ir natūralius. Apie sintetinius plačiai kalbama spaudoje, būtent jie labiausiai demonizuojami. Bene populiariausi sintetinių konservantų pavyzdžiai – sulfitai ir benzoatai. Kita vertus, tie patys sulfitai natūraliai išsiskiria vyno gamybos procese.

Natūralius konservantus rasime kiekvienų namų virtuvėje. Plačiausiai naudojami – druska, cukrus, actas, medus, medžio dūmas, citrinos rūgštis. Jei verdate uogienę su cukrumi ar marinuojate agurkus, jūs jau konservuojate.

Paklausta, kaip veikia natūralūs konservantai, L. Viniarskaitė atsako: „Tai priklauso nuo konservuojamosios medžiagos. Pavyzdžiui, iš druskos ar cukraus sukuriamas hipertoninis, t.y. didelės koncentracijos, aukšto osmosinio slėgio tirpalas. Jis „sugeria“ gedimą sukeliančių mikroorganizmų ląstelių vandenį, tokiu būdu jiems užkertamas kelias daugintis“.

Šiandien gyvenimo nebeįsivaizduojame be prekybos centrų ir didelio maisto produktų pasirinkimo. Jei nebūtų konservantų, o maistui gaminti ir pirkti tektų skirti tiek laiko, kiek anksčiau, užimta dirbanti visuomenė susidurtų su išties dideliais nepatogumais.

Ir sintetiniai, ir natūralūs konservantai pakuotėje žymimi „E“ numeriais nuo 200 iki 299. Pavyzdžiui, E260 yra natūralus konservantas acto rūgštis, E270 – pieno rūgštis, E296 – obuolių rūgštis. Daugelį nustebintų, kad kai kuriuose maisto produktuose, kuriuos įprasta laikyti „nesveikais“, sintetinių konservantų apskritai nėra. Jų neaptiksite viename populiariausių energinių gėrimų , kai kuriose pieniškų dešrelių, majonezo, bulvių traškučių rūšyse, taip pat gėrime „Coca-Cola“. Žinoma, norint vadovautis pilnavertės mitybos principais, renkantis maisto produktus reikėtų atkreipti dėmesį į ingredientų visumą, nurodomą kalorijų ir atskirų sudėtinių komponentų kiekį, nepamiršti, kad vartoti galima viską, jei tai daroma saikingai.

Užsakymo nr.: PT_63129420

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis