Tinkamiausias sportas pagal tavo figūros sudėjimą

Keliskart per savaitę sliūkini į sporto salę, nors kiekviena ten praleista minutė atrodo išbraukta iš gyvenimo. Tikrai taip nesikankintum, jei būtum išsirinkusi tinkamus pratimus. Žiūrėk, kur buvo tavo klaida!

Taip jau būna: užsibrėžiame ką nors padaryti, nes tai labai gerai, ir įsikibę savo nuostatos laikomės. Deja, tie gerai ne visada būna iš tiesų gerai. Tarkim, iš Pilateso mankštos tikiesi stebuklo. Arba bent jau pastebimos naudos. Nes geriausios draugės šlaunys tikrai stebuklingai pagražėjo. Ari, kankiniesi, vargsti ir... jokio rezultato. Kodėl? Ogi todėl, kad viena sporto programa negali tikti visiems. Netinkama mankšta ne tik nepadailins kūno – gali jam net pakenkti. Arba bent jau visiems laikams tave atgrasyti nuo sporto. O tai juk irgi nieko gera.

Taigi prieš rinkdamasi treniruotes pirmiausia išsiaiškink, kokio tipo tavo kūnas: ektomorfinis, endomorfinis ar mezomorfinis. Specialistų teigimu, kaip tik nuo šių anatomijos skirtybių priklauso konkrečios mankštos poveikis.

Ektomorfinis kūnas
Liaunas lyg nendrė
Žvelk į: Keirą Knightley, Gwyneth Paltrow
Nuotraukos: Scanpix/AFP

Tokie žmonės yra smulkaus sudėjimo, ilgų galūnių, jų skydliaukės hormonai labai aktyvūs. Liesi nuo vaikystės, šie asmenys dažniausia tokie išlieka ir visą gyvenimą, mat jų medžiagų apykaita itin greita. Jiems nepavyks priaugti svorio, kad ir kiek valgytų. Kita vertus, maistas šiems žmonėms nelabai ir rūpi, išalksta jie retai. Be to, yra aktyvūs, nesugeba ramiai pasėdėti, todėl energijos iššvaisto dar daugiau.

Sportuok, kaip reikia!
Ektomorfai – bėgikai iš prigimties. Jiems nereikia daug pratimų širdies ir kraujagyslių veiklai gerinti, tačiau tikrai pravertų aerobikos treniruotės – jos padėtų atsikratyti streso, kurį šio tipo asmenys patiria dažniau nei kiti. Taip pat derėtų išmokti atsipalaiduoti, pamedituoti. Jogos pratimai tikrai padės hiperaktyviai asmenybei nuleisti garą, nusiraminti. Ektomorfinio tipo asmenims sunku prisiauginti raumenų, be to, jų sąnariai nėra ganėtinai stiprūs didelei masei išlaikyti.
Tačiau tau juk nebūtina tapti kultūriste! Susitelk į mankštą, kuri padėtų tonizuoti esamus raumenis, juos sutvirtinti, išryškinti. Šiuo atveju tinka mankšta su svarmenimis, tik treniruotės neturi būti per dažnos ir per ilgos. Svarmenis rinkis nesunkius, treniruotė tegul bus lėta, būtinai daryk pertraukėlių.
Jei esi itin liesa, turi sąmoningai stengtis valgyti daugiau ir dažniau, kad priaugtum bent kiek svorio ir įgytum aptakesnes formas. Šiaip jau ektomorfinio tipo asmenys gali valgyti, ką tik nori, tačiau dėl sveikatos vartok kaloringesnius maistingus produktus, ne greitai ruošiamą maistą ar saldumynus.

Endomorfinis kūnas
Minkštutėlis kaip šilta bandelė
Žvelk į: Adele, Queen Latifah
Nuotraukos: Scanpix/AFP

Glebūs raumenys, stambūs kaulai, apvalus veidas, trumpas kaklas, apvalainos kojos ir nemenkos riebalų sankaupos. Tokie yra endomorfai. Jie greitai priauga svorio, jiems būdingas įgimtas polinkis kaupti riebalus pilvo, šonų, kojų srityse – net laikantis griežtos dietos. Ir labai sunku numesti priaugtą svorį. Įprastai nuo vaikystės endomorfai turi antsvorio, dažnai išalksta, jų galvose nuolat sukasi mintys apie maistą. Maža to, jie ramūs, sėslūs, atsipalaidavę, lėtos medžiagų apykaitos. Šie žmonės turi nemažai vidinių riebalų (besikaupiančių apie organus) ir privalo labai stengtis, jei nori išsaugoti grakščią figūrą.

Sportuok, kaip reikia!
Didžiausias iššūkis endomorfams – kontroliuoti svorį. Specialistų teigimu, vienintelis būdas tai padaryti – rinktis sveiką, nekaloringą maistą: specialistai pataria valgyti dažnai, mažais kiekiais, atsisakyti greitai ruošiamo maisto. Ir, žinoma, būti labai disciplinuotiems mankštos klausimais.
Normaliam raumenų ir riebalų santykiui išlaikyti, medžiagų apykaitai paspartinti būtini jėgos pratimai, tad naudok vidutinio svorio svarmenis, mankštinkis greitu tempu, tarp pratimų sesijų daryk trumpas pertraukas.
Esi stambesnio kūno sudėjimo, linkusi priaugti svorio, todėl tau labiau nei kitiems reikia pratimų širdies ir kraujagyslių veiklai gerinti. Tačiau įsidėmėk: šiuo atveju bėgimas, priešingai nei ektomorfams, nėra idealus variantas, nes dėl didelės kūno masės pernelyg apkraunami sąnariai. Labiausiai kenčia keliai, ypač bėgant betonine danga.
Kur kas geresnė išeitis – mankšta treniruokliais. Idealus būdas kalorijoms deginti ir raumenų tonusui gerinti pernelyg nevarginant sąnarių – eliptinis treniruoklis. Taip pat puikiai tinka stacionarus dviratis: juo mankštinantis patiriamas intensyvus krūvis (valio!). Kaip ir einant bėgtakiu įkalnės režimu. Tik nepamiršk į rankas paimti svarmenų! Gerai jau, gerai, nesunkių.

Mezomorfinis kūnas
Tvirtas tarsi plienas
Žvelk į: Shakirą, Demi Moore
Nuotraukos: Scanpix/AFP

Šio tipo žmonių kaulų struktūra yra vidutinio dydžio, medžiagų apykaita normali, riebalų jie sukaupia daugiau nei ektomorfai, tačiau yra kur kas liesesni nei endomorfai. Mezomorfinio tipo asmenų kūnas raumeningas, proporcingo smėlio laikrodžio formos, jų gera laikysena, tvirti kaulai. Jie greitai ir lengvai prisiaugina raumenų, yra stiprūs, atletiški. Mėgsta gerai pavalgyti, todėl lengvai priauga svorio, tačiau taip pat lengvai jo ir atsikrato. Linkę išlaikyti bemaž vienodą svorį visą gyvenimą.

Sportuok, kaip reikia!
Mezomorfai – natūraliai raumeningi, tvirti, stiprūs, atletiški. Jie lengvai prisiaugina raumenų treniruodamiesi su svarmenimis. Tik patartina iš pradžių rinktis vidutinio sunkumo svarmenis, prie sunkių pereiti pamažu, mankštintis vidutiniu greičiu, be pernelyg ilgų poilsio pertraukų.
Tau svarbiausia lavinti lankstumą, todėl itin rekomenduojami joga, Pilateso, tempimo pratimai. Širdies ir kraujagyslių veiklai gerinti tinka aerobika, įvairūs sportiniai žaidimai. Šie, be visa kita, dar teikia ir džiaugsmingų emocijų. Specialistai pataria vengti monotoniškos mankštos. Kuo dažniau keisi treniruočių pobūdį, tuo geresni bus rezultatai.
Kad ir kaip ten būtų, privalu laikytis sveikos mitybos principų, vengti riebalų pertekliaus.

Kokios gi išvados?
Privalai ne tik šlifuoti tai, ką gavai iš gamtos, – turi susitaikyti su savo prigimtimi. Endomorfė niekada nebus balerina, o ektomorfė niekada netaps boksininke. Svarbu suvokti kūno ypatybes ir stengtis būti tiek lieknai ir tvirtai, kiek leidžia genetika, nesikankinti siekiant nepasiekiama. Žinoma, šiek tiek reguliuoti padėtį įmanoma: tinkamais reguliariai atliekamais pratimais, subalansuota mityba endomorfė gali priartėti prie mezomorfės formų, o liaunutė ektomorfė – priauginti šiek tiek raumenų ir tapti grakščia gazele.
Trumpai tariant, ektomorfės turi stengtis stiprinti raumenis, tapti tvirtesnės, mezomorfės – gerinti lankstumą, endomorfės – kuo daugiau judėti. Ir kvepiantį pyragaitį atiduoti liesutei draugei ektomorfei.

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis