Šešios priežastys, kodėl kiaušinius geriau valgyti vakare, o ne per pusryčius

Komentuoja sveikos mitybos specialistė Vaida Kurpienė, knygos „Balansas: skanus maistas ir sveikos gyvensenos idėjos aktyviems žmonėms“ viena iš autorių.

Dažnai girdime, kad JAV ir Vakarų Europos šalių mokslininkai daro baltymų ir angliavandenių lyginamuosius tyrimus ir teigia, kad iš ryto yra sveikiau valgyti baltyminius pusryčius, pavyzdžiui, omletą ar varškę. Pusryčiai iš baltymų, anot jų, leidžia ilgiau jausti sotumą palyginti su angliavandeniais.

Jeigu atidžiau pažvelgtume į tuos tyrimus, suprastume, kad mokslininkai lygina su paprastaisiais, t.y. blogaisiais angliavandeniais: skrudinta balta duona, bandelėmis, sausais pusryčiais, dribsniais ir panašiais nesveikais produktais. Jie ne tik nesuteikia sotumo ilgam laikui, bet ir skatina alkį bei saldumynų ir miltinių poreikį. O kad būtų lyginama su sudėtiniais (geraisiais) angliavandeniais, pavyzdžiui, brandinta perlinių ar grikių kruopų košėmis, tokių tyrimų dar niekas neskelbė. Todėl į tokius ar panašius teiginius reikia žiūrėti gana kritiškai.
Pateiksiu savo versiją, kodėl iš ryto valgyti angliavandenius yra geriau nei baltymus. Tam yra keturios priežastys.

Pirma, naktį mūsų organizmas irgi „dirba“, vidaus organai, nors ir lėčiau, bet veikia, todėl išnaudojame dalį glikogeno (energijos sandėlio), kurį ryte reikia papildyti. Tą galima padaryti valgant pusryčius, kupinus sudėtingųjų angliavandenių: grūdų košių ar pilno grūdo duonos sumuštinius. Jie suteikia ilgalaikį sotumą, kuris jaučiamas iki pat pietų, ir net mažina saldumynų bei miltinių poreikį per visą dieną. Manoma, kad pavalgius iš ryto sudėtinių angliavandenių, ilgainiui sumažėja net kavos poreikis.

Antra priežastis – visos sveikatos organizacijos jau atvirai tvirtina, kad šiais laikais valgome per daug gyvūninės kilmės produktų: mėsos ir pieno produktų. Gyvūninės kilmės baltymų geriau valgyti tik vieną kartą per dieną. Todėl jeigu ryte valgysime baltyminio maisto, dieną tikrai rinksimės pietums mėsą, o jei dar tą patį pakartosime vakare – kelis kartus viršysime rekomendacines gyvūninių baltymų normas.

Trečia, kuo daugiau gyvūninių baltymų suvalgome, tuo mažiau suvartojame augalinių produktų. Pastarųjų reikia dėl įvairių priežasčių: nuo sudėtinių angliavandenių, suteikiančių mums energijos, iki maistinių skaidulų, gerinančių virškinimą, mažinančių cholesterolį iki antioksidantų, saugančių mus nuo įvairių ligų ir senėjimo.

Ketvirta priežastis, kodėl rekomenduoja valgyti košę iš ryto, yra ta, kad priešpiečiams siūlome valgyti vaisių, kurie turi būti valgomi apytuščiu skrandžiu. Baltymai skrandyje užtrunka 4–5 val., o angliavandeniai – 2–3 val., todėl po baltymų suvalgyti vaisiai per ilgai užtruks virškinimo trakte ir jums gali pradėti pūsti pilvą. Po košės porcijos ir po kurio laiko suvalgius vaisių, šio nemalonaus pojūčio išvengsite ir gausite daugiau naudos. Vaisių geriausia suvalgyti iki pietų, nes jie suteikia energijos, duoda vitaminų ir kitų naudingų medžiagų. Venkite juos valgyti vakare, nebent vakarinė treniruotė buvo ypač intensyvi.

Penkta, pirmoje dienos pusėje iki 15 val. mūsų medžiagų apykaita yra pati greičiausia, todėl mums reikia daugiau energijos ir ją lengviau galime gauti iš angliavandenių: grūdinių produktų. Tas ypač aktualu, kai sportuojame po pietų.

Šešta, vakare mums reikia baltymų, o kiaušinis ypatingai lengvai pasisavinamas produktas. Be to, patiekalus iš kiaušinių itin nesudėtinga ir greita pasigaminti. Galite rinktis omletą su lengvai apvirtomis daržovėmis, kietai virtą kiaušinį su žaliomis salotomis ar kitą savo mėgstamą kiaušinių patiekalą. Suvalgę tokią vakarienę, jausitės sotūs, bet neapsunksite, todėl gerai išsimiegosite.

Prisijunk prie BALANSAS facebook puslapio draugų ir gauk daugiau naudingų patarimų!

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis