Dietologė pataria: kokį saldų skonį rinktis?

Saldikliai ir jų poveikis sveikatai, nepaisant įvairių tyrimų rezultatų, vertinami kontraversiškai. Visgi sergantiems tam tikromis ligomis, saldikliai – neatsietini nuo galimybės gyventi pilnavertišką, kokybišką gyvenimą, neatsisakant mėgstamų skonių ir patiekalų. Natūraliais saldikliais iš dalies pakeisti cukrų gali ir sveiki, norintys suvartoti mažiau kalorijų žmonės.

Saldiklių pasaulyje naudojama vis daugiau, kartais juos vartojame to net neįtardami. Saldiklių yra kramtomoje gumoje, gaiviuosiuose gėrimuose, mažo kaloringumo ir riebumo maisto produktuose. Nors daugiausia šių cukraus pakaitalų randama maisto pramonėje, jie naudojami ir kai kurių vaistų bei kosmetikos gamyboje. Saldaus skonio tablečių ir piliulių apvalkalas maskuoja nemalonų veikliųjų medžiagų skonį, o, pavyzdžiui, natūralus saldiklis steviozidas naudojamas maisto papilduose bei ekologiškoje kosmetikoje dėl savo gydomųjų bei raminamųjų savybių.

Šiandien galime rinktis iš daugybės natūralių ir sintetinių, skirtingų kainų ir saldumo šių cukraus pakaitalų. Nors dauguma jų patvirtinti kaip saugūs vartoti žmonėms, reikia atminti, kad kaip ir bet kuriais kitais priedais, papildais ar produktais, saldikliais piktnaudžiauti nepatartina. Kiekvienas saldiklis turi savo paros normą.

„Viskas turi būti su saiku. Saldikliai gali būti alternatyva žmonėms, kuriems reikia riboti angliavandenių kiekį, tačiau verta žinoti ir tai, jog iki 18 metų saldiklių vartoti nepatartina“, - sako Privačios ligoninės ir poliklinikos „Kardiolita“ gydytoja dietologė Lina Viniarskaitė.
Dirbtiniai saldikliai

Pats pirmasis išrastas dirbtinis saldiklis - sacharinas, kuris yra 300-500 kartų saldesnis už cukrų, būtent dėl šios priežasties antrojo pasaulinio karo metais jis buvo dedamas į kareivių maisto davinius, lengvesnis už cukrų, reikalingas mažesnis kiekis. Šiuo metu šis saldiklis uždraustas JAV ir Kanadoje dėl galimų vėžinių susirgimų. Kiti dirbtiniai saldikliai – acesulfamas K, aspartamas, ciklamatas, sukralozė. Ji šimtais kartų saldesni už cukrų, beveik nekaloringi ir neturi įtakos insulino gamybai, cukraus kiekiui kraujyje. Daugelio sintetinių cukraus pakaitalų organizmas negali pasisavinti, todėl jie pašalinami su suvirškintu maistu.

Iš visų dirbtinių saldiklių verta išskirti aspartamą. Tai iš dviejų amino rūgščių sudarytas, plačiausiai tyrinėjamas dirbtinis saldiklis. Jo poveikį sveikatai 2013 m. gruodį pakartotinai tyrė Europos maisto saugos tarnybos (EFSA) ekspertai ir patvirtino, kad jį naudoti saugu. Aspartamo dienos norma – 40 miligramų 1kg kūno svorio – neturi jokios neigiamos įtakos žmogaus organizmui. Skirtingai nuo kitų dirbtinių saldiklių, aspartamas neturi kartaus prieskonio, už cukrų yra 200 kartų saldesnis. Suskaičiuojama apie 6000 produktų, į kurių sudėtį įeina šis saldiklis. Tiesa, jo negali vartoti žmonėms, su polinkiu į fenilketonuriją.

Vis dažniau – natūrali alternatyva

Pastaruoju metu vis dažniau girdime apie natūralų saldiklį steviozidą, išgaunamą iš Pietų Amerikoje augančios stevijos žolės. Tik pražydus stevijai, saldžiąsias medžiagas kaupiantys auglao lapai nuskinami, džiovinami, mirkomi, slegiami, taip išgaunant steviozido koncentratą. Natūraliu būdu išgaunamas saldiklis šiuo metu ypač populiarus, nes yra tinkamas tiek sveikiems, tiek žmonėms sergantiems diabetu, nutukimu, širdies ir kraujagyslių sutrikimais, ateroskleroze ir kitomis medžiagų apykaitos ligomis. Be to, turi raminamųjų, antibakterinių savybių, gerina miegą, virškinimą, kepenų ir kasos bei smegenų veiklą.

Vienas šaukštelis ryte nuskintų ar sudžiovintų lapų atstoja stiklinę cukraus. Šis augalas taip pat gerina miegą, virškinimą, kepenų ir kasos veiklą bei yra puikus antioksidantas. Įdomu, kad stevijos augalą galima auginti ir namuose. „Jei pacientas teirautųsi, kurį saldiklį jam pasirinkti, siūlyčiau steviozidą, jis natūralus ir yra duomenų, patvirtinančių jo kitas organizmui naudingas savybes. Tik svarbu įvertinti ar tikrai to saldiklio reikia“, - sako dietologė Lina Viniarskaitė.

Užsakymo nr.: PT_64599513

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis