Ida Craddock - sekso garbintoja, gyvenimą baigusi savižudybe

XIX a. antroje pusėje moterys egzistavo tyliai: gimė ir gyveno tik dėl to, kad stropiai atliktų savo pareigas – būtų geros žmonos, puikios šeimininkės ir rūpestingos mamos, nesikišdamos į vyrų reikalus ir besąlygiškai juos remdamos. Po galais, iš kur čia išdygo ta išsišokėlė Ida Craddock!

Ida Craddock jautėsi turinti ką pasakyti ir žinanti, kaip pasiekti žmonių širdis bei protus. Ji sekso terapeutės paslaugas ėmė teikti jau tada, kai šis terminas dar nė nebuvo sugalvotas.

“Per gimdymą moteris tikrąja šio žodžio prasme buvo suplėšyta. Ji vos alsuodama gulėjo lovoje, aš padėjau jai pasirūpinti kūdikiu. Staiga į kambarį įsiveržė moters vyras ir išvarė mane lauk. Moters akys prisipildė siaubo. Netrukus išgirdau klaikų riksmą. Puoliau į kambarį. Tikras vyras prievartavo savo ką tik pagimdžiusią žmoną! Bandžiau jį atplėšti, bet jis pasidavė tik tada, kai baigė. O tada visas kruvinas išėjo iš kambario. Žmona tuo metu jau buvo be sąmonės”, – viename savo darbų Ida atkartoja medicinos sesers papasakotą istoriją, kad visuomenė pagaliau atkreiptų dėmesį į ištekėjusių Amerikos moterų padėtį.

Jokia paslaptis: dauguma jų nepatirdavo santuokinės laimės, dar blogiau, dažnai kentė vyrų smurtą nė neįsivaizduodamos, kad galima mėgautis intymiais ryšiais.

Ida buvo įsitikinusi: būtent seksualinis neišprusimas kaltas dėl daugelio visuomenės nuodėmių. Ji važinėjo po valstijas ir skaitė paskaitas iškalbingais pavadinimais: „Seksualinio kulto pėdsakai krikščionybėje ir pagonybėje“, „Ką krikščionybė padarė su santuokiniais santykiais“, galop Čikagoje įsirengė mažutį biurą ir ėmė teikti konsultacijas sekso klausimais. Tie, kurie gėdijosi čia užeiti, sekso kursų programas galėjo užsisakyti paštu.

Pirmasis maištas

Kai per vieną dieną mama iš spiritizmo garbintojos virsta fundamentalistinių pažiūrų krikščione ir koja primygusi ima versti dukrą kalti Bibliją, nieko gera nelauk. Vaikas arba prisivarys kompleksų, arba puls neigti visus mokymus. Idos Craddock atveju nutiko antraip. Ją labai anksti užvaldė sekso paslaptis ir laisvės troškimas. Apskritai ji lenkė savo bendraamžes: priešingai vyravusioms to laikotarpio tradicijoms, buvo intelektuali, apsiskaičiusi, ambicinga, itin aštraus liežuvio. Ir labai neramaus būdo – dar pilnametystės nesulaukusi dalyvavo kampanijoje už teisę merginoms mokytis Pensilvanijos universitete. Ida tikrai būtų buvusi tarp pirmųjų jo studenčių, jei valdžia būtų priėmusi palankų sprendimą, – deja. Tada ji ėmėsi mokyti moteris stenografijos ir netgi parašė šios srities vadovėlį. Būdama vos... aštuoniolikos!

Dvasingas seksas

Ida suteikė merginoms šansą rasti gerą darbą ir įgyti daugiau laisvės, savarankiškumo – tuometėje Amerikoje tai atrodė ganėtinai radikalu, tačiau jai tokia banali šviečiamoji veikla greitai nusibodo: ji susidomėjo okultizmu ir ėmė lankyti teosofijos pamokas.

„Ryte rijau literatūrą šiomis temomis. Man atrodė, kad iš to semiuosi gyvybinės energijos, kurią galiu išlieti savo tekstuose. Rašiau ir jutau beveik fizinį kontaktą su Dievu. Dievu plačiąja prasme.“
Savo darbuose ji citavo nuo Biblijos iki indų ir graikų filosofų. Štai „Sekso garbinime“ iškėlė tezę, esą beveik visose pasaulio religijose sutinkamas kryžiaus simbolis „reiškia seksualinę vienybę, o jo visuotinis regėjimas atskleidžia universalų seksualinio instinkto kultą, kad ir kokią religiją žmogus išpažintų.“

Tačiau kas iš tos teorijos, jei ji nederinama su praktika! Idai praktika patiko. Tiksliau, fizinis ryšys su labai realiais vyrais. „Visada turėjau bent porą meilužių. Nes man patiko galimybė rinktis. Nes kitaip nuobodu. O nuobodžiai gyventi aš nenoriu, – rašė Ida. – Tiesa, kartą buvo toks už mane jaunesnis lovos bičiulis. Pati tada nebuvau labai jau brandi, o to vaikino seksualinė patirtis buvo išvis ribota. Teko jį iš sąrašo pašalinti, nes mokytoja jau padirbėjau ugdydama stenografinius merginų gebėjimus. Sekso srityje norėjau ne duoti – gauti.“ Vienas meilužis buvo ypač geras. Kalbama, su tuo mistiku eretiku, kadaise buvusiu šventiku, Ida susipažino per teosofijos kursus. Ne taip tai ir svarbu – kur jie susipažino. Svarbiausia, kad jis puikiai gebėjo valdyti ejakuliaciją ir aktą tęsdavo ilgai. Labai ilgai. Lyginant su nuobodžiais jaunuoliais, kurie mylėjosi paprastu konvencionaliu būdu, tai Idai sukeldavo tikrą meilės (gerai – grynai fizinių instinktų) ekstazę. Patyrusi nuožmų motinos terorą mergina pasijuto padariusi dievišką atradimą!

Pasikausčiusi mitologinėmis ir okultizmo žiniomis iš skirtingų šaltinių, ji prabilo apie ezoterinį seksualumą. Metas buvo palankus – puritoniškumo atsikandusi visuomenė pirmą kartą pamėgino atvirai pažvelgti į seksą. Iš Indijos buvo atgabenta Kamasutra, psichologas Havelockas Elliasas ėmė tirti seksualumą taikydamas mokslinius principus – tvenkėsi tikra seksualinė revoliucija!

Kam moteriai orgazmas?

„Vestuvinė naktis“, „Santuokiniai ryšiai“, „Tinkamas santuokinis gyvenimas“ – tai tik keletas Idos Craddock rašinių. Savo švietėjiško pobūdžio tekstuose Ida akcentavo savikontrolės svarbą ir teigė, jog versti žmoną mylėtis tolygu ją išprievartauti. „Lytinis aktas turi trukti mažiausia pusvalandį. Geriausia, kad su įžanginėmis glamonėmis vyktų valandą – tada moteriai pakaktų laiko susijaudinti ir patirti orgazmą.“ Daugelis vyrų tai suvokė kaip pavojaus signalą. Moteris ir orgazmas? O kam jai orgazmas? Juk vyras lovoje turi teises, o moteris – pareigas.

Idos tekstai buvo paklausūs iki išprotėjimo: juos graibstė padorios žmonos, progresyvios poros, pažangūs gydytojai.

Viena visuomenės dalis Idą niekino, kita – garbino, bet visiems kilo toks pat klausimas: kaip ji gali taip kompetentingai rašyti sekso temomis, jei pati net nėra ištekėjusi? Ši tuoj sumetė: visuomenė ją gerbs ir atsižvelgs į jos nuomonę, jei pavyks vaizduoti... nekaltą. Kaip ir reikalauja jos, netekėjusios, statusas. Taip gimė knyga „Dangiškieji jaunikiai“: joje Ida vis dėlto prisipažįsta įgijusi seksualinės patirties ir netgi esanti ištekėjusi – tik ne už kokio nors konkretaus gyvo žmogaus, bet už... angelo. „Mylimasis aplanko mane naktimis ir suteikia dievišką nušvitimą“, – tikina Ida ir visus ja abejojančiuosius nokautuoja kitoje savo knygoje – „Dvasinė santuoka“: juk ir mergelė Marija turėjusi dangiškąjį jaunikį!

Lemiamas šokis

1893 metais Čikagoje pastatomas šou, pavadinimu „Danse du Ventre“ (pranc. „pilvo šokis“). Novatoriškas menas iškart sulaukia prieštaringų vertinimų. Vieni eina dėl jo iš proto, kiti rėkia, kad šitas paleistuvystes reikia uždrausti. Idai, žinoma, smalsu, dėl ko čia taip triukšmaujama. Ji nuvyksta pažiūrėti šou ir, be abejo, nepamato nieko smerktina. Atvirkščiai, puola raginti ištekėjusias moteris mokytis tokių šokių – dėl geresnio seksualinio gyvenimo.

„Per pasirodymą regėtus judesius naudojau mylėdamasi su savo angelu“, – galutinai įtikina savo garbintojus ir papiktina visus moralistus.
Argumentuotą Idos „Danse du Ventre“ ginamąjį straipsnį išspausdinęs žurnalas „The World“ užsitraukia amžiną to meto pašto inspektoriaus ir prisiekusio moralės sergėtojo Anthony Comstocko nemalonę. Žurnalą uždraudžiama platinti paštu, kartu nulemiamas ir Idos likimas.

Netrukus po šio incidento apsireiškusi Idos mama pasisiūlo padėti moralės sargams: jei pavyktų dukrą uždaryti į psichiatrijos ligoninę, ji sudegintų visas jos rašliavas. Ida užbėga įvykiams už akių – išsiunčia savo darbus vienam žurnalų leidėjui (jo pastangomis jie ir išliko). Tačiau ir moralioji visuomenė nepasiduoda. Pirmą kartą Ida areštuojama ir teisiama už Comstocko įstatymo nesilaikymą – visuomenės moralę žlugdančių tekstų siuntinėjimą paštu. Kalėjimo jai pavyksta išvengti. Antras kartas skaudesnis – trys mėnesiai laisvės atėmimo klaikiomis sąlygomis. Nepadeda nei advokatai, nei Idos talento gerbėjų parama. Pasak spaudos, „Ida Craddock nuosprendį išklausė stoiškai tylėdama, o vedama iš salės nepažvelgė nei į kairę, nei į dešinę.“ Areštuota trečią kartą, ji išgirsta: kalėjimo išvengs tik prisipažinusi, kad yra pamišėlė. Atsakymas, be abejo, neigiamas.
Rytą, kai turėjo būti skaitomas nuosprendis, Ida nusižudė. Atsisveikinimas buvo trumpas: „Pasilieku sau teisę mirti taip, kaip gyvenau, – laisva moteris, kurios niekas, nė vienas žmogus, nesugebėjo išgąsdinti ir priversti nutilti.“

Parašyk Redakcijai

Čia pateikiama informacija skirta asmenims nuo 18 metų.

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis