Viskas apie duoną – kuri sveikiausia ir mažiausiai kenkia figūrai

 (5)
Mūsų draugai Athletic Duo nepaliauja rūpintis COSMO skaitytojų sveikata ir kūno linijomis! Šį kartą - straipsnis, kurį vertėtų paskaityti visoms duonos mėgėjoms!
Viskas <span style="color: #c00000;">apie duoną</span> – kuri sveikiausia ir mažiausiai kenkia figūrai
© Fotolia nuotr.

ĮDOMIAUSI SAVAITĖS STRAIPSNIAI

1. Kas tavęs laukia 2016 metais pagal gimimo metus
2. Tamsioji H. K. Anderseno asmenybės pusė: psichiniai sutrikimai ir gyvenimo pabaiga vienatvėje
3. Štai taip atrodo brangiausias pasaulyje moters kūnas
4. Pažvelk į savo delnus, o tuomet paskaityk, ką jie išduoda apie tave
5. Juodoji našlė Saltykova: gražuolė dvarininkė, garsėjusi žiauriomis žmogžudystėmis

Duona – vienas iš populiariausių grūdinių produktų. Nuo seniausių laikų ji buvo siejama su dieviškumu o lietuvių pagarbą duonai rodo vien tai, kad buvo įprasta netyčia ant grindų nukritusį duonos gabalėlį pabučiuoti. Šiandien duona neturi tokio dvasiškumo, dieviškumo aspekto, kaip anksčiau ir priskiriama dažniau prie kasdienių, masinės prekybos produktų. Šiame straipsnyje pateikiama informacija apie šį mums gerai pažįstamą produktą.

Maistinė vertė

Duona paprastai yra gausus angliavandenių šaltinis. Krakmolas, esantis duonoje, yra labai greitai suskaidomas ir paverčiamas gliukoze, o tai stipriai pakeičia cukraus lygį kraujyje.
Duonoje gausu mineralų (natrio, kalio, kalcio, magnio, cinko, fosforo, geležies), joje yra B, E, PP grupės vitaminų, tačiau klaidinga būtų manyti, kad joje yra visos žmogui reikiamos maistinės medžiagos. Duonoje nėra vitaminų: A (būtinas ląstelėms augti ir daugintis), B12 (reguliuoja maisto energijos kaupimą raumenų audiniuose ir kraujodarą), C (yra svarbus medžiagų apykaitai) D (padeda organizmui pasisavinti kalcį, fosforą ir magnį) .

Daugelis grūduose esančių naudingų medžiagų suyra perdirbimo metu – netgi nesmulkintų grūdų duona kartais gaminama iš gerai perdirbtų grūdų.

Kvietinėje duonoje yra gausu gliuteno (kviečiuose esantis augalinis baltymas, kuris veikia kaip klijai ir palaiko maisto formą). Bėda ta, kad yra žmonių, kurių virškinimo sistema netoleruoja gliuteno, dėl to stipriai pučia pilvą, atsiranda žarnyno sutrikimų ir panašiai. Sukeldamas iššūkį virškinimo sistemai, gliutenas paprastai trukdo kitų medžiagų įsisavinimą.

Populiariausios duonos rūšys visame pasaulyje

* Riestainis – žiedo formos, dažniausiai apibarstytas sezamo sėklomis ar aguonomis.

* Angliškos bandelės – apvalios, medumi apteptos bandelės, kepamos iš daug baltymų turinčių miltų. Prieš valgant pjaustomos riekėmis.

* Čapati – plokščia indiška duona, gaminama iš neskaldytų kviečių arba baltų miltų.

* Čiabata – itališka rauginta duona, į kurią įpilama alyvuogių aliejaus.

* Fokačia – itališka mielinė duona, gaminama iš panašios tešlos kaip ir pica.

* Kukurūzų duona – duona, kepama iš maltų geltonų kukurūzų bei kvietinių miltų.

* Maca – bemielė, iš kvietinių miltų, vandens ir druskos pagaminta, žydiška traški duona.

* Pita – plokščia mielinė duona. Kepimo metu išsipučia, o paskui subliūkšta, palikdama įdubimą viduje.

* Ruginė duona – ruginių miltų duona, kuri paprastai būna sunki ir skalsi.

Kokia yra sveikiausia duona?

Ruginė

Nustatyta, kad vertingiausiomis maistinėmis ir biologinėmis savybėmis pasižymi juoda ruginė duona. Tokia duona yra mažiau puri, labai skalsi ir soti, tad užteks suvalgyti vieną riekelę, kad numalšintumėte alkį ilgam. Taip yra dėl dėl rugių skaidulų, nes būtent joms išbrinkus skrandžio sultyse, pasijuntame sotūs. Taip pat, ruginė duona yra mažiau kaloringa bei turi daugiau organizmui vertingų medžiagų bei B grupės vitaminų, geležies ir magnio šaltinių. Tačiau turintiems problemų dėl padidėjusio skrandžio rūgštingumo, šio produkto patartina vengti. Verta paminėti, kad net ir iš ruginių miltų kepta duona nebūtinai bus labai vertinga mūsų sveikatai.

Viso grūdo dalių

Pilno grūdo duona nereiškia, kad yra pagaminta iš nemalto ar rupiai malto grūdo. Tai reiškia, ji pagaminta iš rupaus malimo nevalytų (nerafinuotų) miltų. Į juos įeina visos grūdo dalys, įskaitant sėlenas. Įprastai duona kepama tik iš vidinės grūdo dalies, t.y. pašalinus luobelę, kurioje yra iki 80% mineralų bei vitaminų, taip pat skaidulinių medžiagų. Rinkdamiesi viso grūdo dalių duoną gauname daugiau mineralinių, skaidulinių medžiagų.

Be mielių

Jei norite numesti svorio, sergate cukralige ar siekiate sveikai maitintis rekomenduojame rinkti bemielę duoną. Duona su mielėmis nerekomenduojama nutukusiems žmonėms, nes mielės pagreitina medžiagų pasisavinimą, dėl to žmogus greičiau išalksta. Mielinius gaminius ypač atsargiai reikėtų vartoti sergantiems kepenų ir tulžies pūslės ligomis, turint alergiją ar polinkį grybeliams. Šiuolaikinėje maisto pramonėje dažniausiai naudojamos termofilinės mielės, kurių gamyboje naudojama daug kenksmingų maisto priedų ar net sieros rūgštis.

Su sėklomis ar sėlenomis

Kalbant apie tai, kad grūdėta duona yra sveikesnė, turima galvoje viso grūdo miltų duona, kurioje yra sveikų kviečių ar rugių grūdų. Tačiau visi kiti grūdai ir sėklos: saulėgrąžos, moliūgų sėklos, sezamas taip pat yra puiki duonos sudėtinė dalis, jei duona nėra kepama per aukštoje temperatūroje – iki 180 laipsnių (deja, tai užtikrinti lengviausia, kepant duoną patiems). Sėklos duonai suteikia papildomų nesočiųjų riebalų ir maistinių skaidulų. Vertinga duona su sėlenomis, nes šios mažina cholesterolio koncentraciją kraujyje, tuo pačiu saugo nuo aterosklerozės, stabdo puvimo procesus žarnyne, aktyvina jo veiklą.

Be kenksmingų priedų

Renkantis duoną labiausiai vertėtų atkreipti dėmesį į naudojamus maisto priedus, ypač konservantus. Atidžiai skaitykite etiketes, ant kurių visuomet nurodyta ne tik iš kokios rūšies miltų buvo iškepta duona: ruginių ar kvietinių, tačiau ir visi papildomi ingredientai. Venkite duonos su dideliu kiekiu cukraus, druskos, su pridėtiniais riebalais. Jei duonos sudėtis nenurodyta procentais, suprasti, kiek ko yra padės tai, kad maisto etiketėse pirma rašomas produktas, kurio yra daugiausia ir toliau ingredientai vardinami mažėjimo tvarka.

Taigi, duona yra vis dar itin populiari lietuvių racione. Ji, kartu su kitais grūdiniais produktais, sudaro sveikos mitybos piramidės pagrindą. Nors duonos pasirinkimas yra itin platus, reikia mokėti atsirinkti sveikus ir kokybiškus produktus. Tinkamai pasirinkta duona papildys jūsų racioną maistinėmis skaidulomis, mineralais bei vitaminais.

Domiesi sveika mityba ir ieškai receptų? SPAUSK ant žemiau esančios nuotraukos ir atsisiųsk RECEPTŲ KNYGĄ NEMOKAMAI!

Naujienų prenumerata
Parašykite savo komentarą
arba komentuokite anonimiškai čia
Skelbdami komentarą, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus

Sveikata

Tikroji plastinė chirurgija - tai ne „Olialia pupytės“ (5)

Žiniasklaida beveik kasdien mirga nuo pranešimų, kaip viena ar kita garsenybė pasididino biustą, „prisipūtė“ lūpas ar kitaip dar pasigražino savo kūną. Susidaro įspūdis, kad plastinė chirurgija skirta tam, kad turtingų vyrų gražios žmonos galėtų niekada nesenti ar atrodyti kaip viena ar kita pasaulinio garso žvaigždė. Kas iš tiesų yra plastikos chirurgija ir kokia ji turėtų būti, kalbamės su „Sugiharos“ Grožio Terapijos ir Chirurgijos Klinikos plastikos chirurgu Darium Radzevičiumi.

Interaktyvaus projekto „Sveikesnė versija“ dalyviai: negalime atsistebėti, tai veža!

Dažnas žmogus yra linkęs kiek susireikšminti, galvodamas, kad yra toks užimtas ir taip visiems nuolat reikalingas, kad sportuoti ir skirti laiko maisto gamybai dėl sveikesnės gyvensenos jis tiesiog neturės laiko. Be to, dažnai įsivaizduojama, kad, pradėjus sveikai gyventi, gyvenimas taps labai nuobodus. Kaip tai veikia realybėje nusprendė išbandyti penki jauni žmonės, sutikę dalyvauti 31 dieną truksiančiame portalo „Gamtos Grožio Formulė“ interaktyviame projekte „Sveikesnė versija“.

Visiškai atvirai apie moters intymios vietelės grožį (79)

Tyrimai rodo, jog beveik kas antra moteris kompleksuoja šviesoje nusirengti prieš savo antrąją pusę. Celiulitas, papildomi kilogramai ar nauji spuogeliai vienas niekis palyginti su kur kas intymesnėmis problemomis – per didelėmis ar asimetriškomis lytinėmis lūpomis.

Išmok, kaip šokių ritmu dailinti kūno linijas

Šį penktadienį pietų pertrauką iškeisk į Lotynų Amerikos ritmus. Išmokti naujų judesių, kurie ne tik padės tobulinti kūno linijas, bet ir suteiks energijos, padės vienas populiariausių Europoje "Salsation" master treneris iš Kurakao Sheldonas Christiaanas.