Palyginkime: ginekologų patarimai mergaitėms 1979-aisiais ir šiandien

 (20)
© Adobe Stock

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Bibliotekoje visuomet dėmesį patraukia dovanojamų senų knygų krūvelės - dažniausiai ką nors naudingo pavyksta rasti. Šį kartą suintrigavo 1979 m. „Šviesos“ išleista knyga „Tau, mergaite“, kurios sudarytoja – Marija Bagdonaitė. Pasidarė smalsu, ką gi sovietmečiu specialistai patardavo vidurinę mokyklą (dabar - gimnaziją) bebaigiančios arba ką tik įgijusioms brandos atestatą mergaitėms. Ir kaip jų patarimus vertintų šiandienos specialistai.

Ligitos Sinušienės nuotr.

256 puslapių knyga suskirstyta į 10 skyrių. Vieną iš paskutiniųjų, pavadintą „Tau rūpi ir sveikata“, parengė gydytoja B. Ambrozaitienė (visas vardas ir pavardė nurodyta tik knygos sudarytojos). Šio skyriaus dalį apie intymią higieną ir savo prigimties valdymą portalui vlmedicina.lt komentuoja šiandienos jaunimui puikiai pažįstama ginekologė Vaiva Eringytė.

„Tau, mergaite“: normaliai išsivysčiusi sveika moteris mėnesinių dienomis nejunta negalavimų.
Vaiva Eringytė: nesąmonė. Ir sveika moteris gali justi įvairių negalavimų šiomis dienomis.

„Tau, mergaite“: mėnesinių dienomis patariama vartoti lengviau virškinamą maistą, vengti aštrių valgių, prieskonių, alkoholio.
Vaiva Eringytė: patarčiau tą patį.

„Tau, mergaite“: šiomis dienomis patariama daugiau pailsėti, anksčiau atsigulti; vengti sunkesnių namų ruošos darbų: nešioti kibirais vandenį, skalbti, plauti grindis, skaldyti malkas. Nepatariama nei dviračiu važinėti, nei čiuožti pačiūžomis ar slidinėti.
Vaiva Eringytė: viskas patartina. Dabar kaip tik sakoma, kad viskas galima, kad mergina ar moteris menstruacijų metu neturi atsisakyti įprasto dienos režimo ir gali daryti, ką nori, jeigu tik ji nori. Kitos, priešingai, netgi jaučiasi ypatingai darbingos ir energingos tomis dienomis. Tais laikais tikėjo, kad esant per dideliam fiziniam aktyvumui menstruacijų metu gimdos gleivinė migruoja į kitus organus ir tokiu būdu vystosi endometriozė. Tačiau tai buvo paneigta. Nežinau, bet manau, kad būtent dėl šios priežasties buvo tokie perspėjimai.

„Tau, mergaite“: negalima mėnesinių metu maudytis nei upėje, nei ežere ar jūroje, nors vanduo atrodytų labai švarus ir skaidrus.
Vaiva Eringytė: kadangi atsirado tamponai, ši problema šiais laikais jau išspręsta. Vis dėlto negimdžiusioms merginoms patartina susilaikyti nuo tokių maudynių.

„Tau, mergaite“: mėnesinių ciklas normaliai kartojasi maždaug kas 28 dienos.
Vaiva Eringytė: jau žinome, kad visai normalu, kai ciklas yra trumpesnis ar ilgesnis. Norma laikomas 21-35 dienų ciklas.

„Tau, mergaite“: nepraleisk nė vienos dienos, nenusiplovusi apatinės kūno dalies, o mėnesinių metu nepamiršk laikyti higienos nurodymų (žr. p. 232). Psl. 232: Nesilaikant švaros, atsiranda nemalonus kvapas, todėl gali susidaryti nepatogumų ir pačiai moteriai, ir kartu su ja esantiems bendradarbiams bei interesantams. Porą kartų per dieną – iš ryto ir gulant – reikia gerai nuplauti lytinius organus drungnu vandeniu su muilu. Plautis higieniškiausia tekančiu vandeniu.
Vaiva Eringytė: iš tiesų reikia kasdien apsiprausti, galbūt tik kai kurios ir persistengia, apsiprausdamos ir po 2-3 kartus (kai nesergama mėnesinėmis). Tuomet pakanka vandens. Ir taip, tekančio. O šiaip muilas ar kitos prausimosi priemonės – kiekvienos pasirinkimas pagal odos jautrumą ir kišenę. Visuomet sakau, kad vaikiškas muilas tinka visoms.

„Tau, mergaite“: myluotis ir bučiuotis viešose vietose (gatvėse, aikštėse, pavartėse) mandagiems žmonėms nedera. Tai prieštarauja ir gero elgesio normoms.
Vaiva Eringytė: mūsų visuomenei ir dabar nėra labai būdinga myluotis viešose vietose. Gal tai aktualiau kituose kraštuose.

„Tau, mergaite“: nėra tokios audringos prigimties, kurios žmogaus valia negebėtų pažaboti! Reikia tik noro, tvirtumo. Jei esi labai aistringa, pasitenk daugiau judėti, mankštintis. Kasdien susirask kokį fizinį darbą: virtuvėje, darže, sode. Fizinis darbas, mankšta, šaltas dušas, maudymasis, plaukiojimas ir apskritai ilgesnis judėjimas, ypač gryname ore, geriausiai išvarinėja kraują, pagerina medžiagų apykaitą, palengvina virškinamajam traktui normaliai atlikti savo funkcijas, teikia poilsio nervų sistemai, normalizuoja vidaus sekrecijos liaukų darbą ir kartu reguliuoja organizme gaminamų hormonų kiekį bei santykį. Darni organizmo harmonija apramina lytinį instinktą ir sudaro sąlygas pasiekti jausmų pusiausvyrą.
Vaiva Eringytė: ir šiais laikais jaunimui kalbame apie susilaikymą. Ir, be abejo, tam tikrai padeda fizinis aktyvumas, grynas oras, valios grūdinimas.

„Tau, mergaite“: linkusioms į liguistą lytinį susijaudinimą mergaitėms turi neigiamos įtakos darbas sėdint. Ilgiau pasėdėjus, sutrinka medžiagų apykaita, susitvenkia dubens srityje daugiau kraujo, kuris dirgina lytinius organus.
Vaiva Eringytė (kvatojasi): tai ar gulėti tuomet? Jau čia niekalai. Nors gal taip ir yra, bet gal tai ir niekalai. Dabar tikrai taip jau nerašytume.

Ginekologės pasiteiravome, kaip, bėgant dešimtmečiams, dar pasikeitė ginekologų darbas su jaunomis merginomis, apie ką šioje senoje knygelėje nerašoma.

„Seniau jaunos mergaitės nesilankydavo pas ginekologą. Ateiti pas jį jaunai būdavo įvykis, o šiais laikais tai – vos ne garbės reikalas, - pasakojo V. Eringytė. – Pasikeitė ir pačios apžiūros. Dabar mergaitės labai dažnai apžiūrimos echoskopu, o anksčiau visoms be išimties buvo privalomos kėdės. Kai kas, kas dabar jau pripažinta norma, buvo laikoma kaip nenormalu ar nesveikatos požymis. Pavyzdžiui, įvairūs negalavimai mėnesinių metu. Ir apskritai buvo baiminamasi bet kokių išskyrų, net ir gleivių, išsiskiriančių ovuliacijos metu, ir natūralių išskyrų prieš mėnesines. Jei dėl jų moteris turėdavo skundų, dažnai ir visai be reikalo būdavo skiriamos žvakutės“.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Slenka plaukai? Metas pasitikrinti savo kraują

Kankina lūžinėjantys nagai, pablyškusi oda ar staiga pradėję slinkti plaukai? Daugelis mano, kad pagrindinės to priežastys yra nuolatinis stresas, įtampa darbe ar miego trūkumas. Visa tai turi nemažai įtakos, tačiau dažniausiai priežastys yra kur kas gilesnės. Sveikatos specialistų teigimu, jaučiant šiuos simptomus vertėtų atkreipti dėmesį į kraujo būklę.

Intymios vietelės grožis - kas labiausiai kaitina vyrų geismą

Mūsuose vis dar gyvuojantis įsitikinimas, esą gražu tai, kas natūralu - retai kada pasitvirtina realybėje. Vyrai tikina, kad jiems patinka natūralus moters grožis, tačiau kuomet reikia rinktis, vis tik prioritetą teikia subtiliai pasidažiusioms merginoms. Lygiai tas pats ir su intymesniais klausimais: kalbame apie natūralumą, o iš tiesų...?

Štai kokia turėtų būti tavo pilvo apimtis, jei rūpiniesi savo sveikata

Įprasta manyti, kad riebalai - blogis, kuris ne tik gadina mūsų išvaizdą, bet ir kenkia sveikatai. Tačiau ar žinote, kad riebalai - viena iš pagrindinių mūsų organizmo maisto medžiagų, ir jie mums būtini?

Nustebsi sužinojusi, kas yra geriausias vitamino D šaltinis

Pastaruoju metu apie vitamino D naudą ir jo trūkumo pavojus kalbama kone kasdien. Jau bene kiekvienas žino, kad vitamino D deficitas gali sukelti tokias ligas, kaip depresija, peršalimas, astma, diabetas, osteoporozė, vėžiniai susirgimai.

Ką kiekviena turėtų žinoti apie higieninius paketus, tamponus ir kasdienius įklotus (1)

Neabejojame, tu labai atsakingai ir atidžiai renkiesi odos ir plaukų priežiūros priemones, – ir tai yra puiku! Tačiau ar lygiai tiek pat dėmesio skiri ir savo intymiosios srities higienai? O ši sritis ypač jautri, tad jai bet kas netiks – juk nenori nei infekcijų, nei sudirginimo. Kaip išsirinkti tai, kas geriausia?

Lengva, skani ir sveika mityba - apie veganizmą kalbamės su Vente Viteikaite

“Augalinė mityba išties labai įvairi – vien pieno įmanoma pasiruošti net keliolikos rūšių, – sako veganė, festivalio “Vegfest LT” organizatorė Ventė Viteikaitė. – Įkvėpimo galima semtis iš Azijos, Afrikos šalių virtuvių, Viduržemio jūros regione taip pat gausu daržovių patiekalų, net lietuviai turi daug tradicinių patiekalų, kurie yra vegetariški ar veganiški. Juk iki pat XX a. mėsa buvo laikoma prabangos dalyku – ją išgalėjo valgyti tik ponai.”

7 grožio patarimai: mažiau raukšlių, pigmentinių dėmių ir kitų odos problemų

Moksliniais tyrimais patvirtinta: tinkamas maistas gali padėti spręsti odos problemas – nuo aknės iki pernelyg greito senėjimo. Taigi oda ilgiau išliks jauna ir labiau švytės, jei laikysies šių gardžiai paprastų mitybos taisyklių.

Naudingos gudrybės toms, kurias nuolatos kankina nemiga

Didžiausia klaida, kurią darome prieš eidamos gulti: mes nesiruošiame naktiniam poilsiui pamažu. Kad organizmas nugrimztų į palaimingą snaudulį, jam reikia šiek tiek pagelbėti. Štai taip.

14 produktų, kurie ypatingai svarbūs tavo kepenims

Reta iš mūsų prisimena kepenis, kol jos veikia be sutrikimų. O juk būtent jos, bitės darbininkės, atlieka daugiau kaip šimtą įvairiausių funkcijų, perdirbdamos viską, ką suvalgome ir išgeriame. Kitaip tariant, kepenys – tai mūsų asmeninė filtravimo sistema, sugerianti viską, kas bloga, ir išleidžianti tik tai, kas gera.

5 atvejai, kai tave išgelbės įklotai

Be abejo, tu sprendi, naudoti tau kasdienius įklotus ar ne. Jokių griežtų nurodymų šiuo atžvilgiu nėra. Tačiau šiam patogiam išradimui būdinga nemenkų pranašumų. Štai penkios svarios priežastys rinktis kasdienius įklotus šiltuoju metų laiku.