Palyginkime: ginekologų patarimai mergaitėms 1979-aisiais ir šiandien

 (20)
© Adobe Stock

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Bibliotekoje visuomet dėmesį patraukia dovanojamų senų knygų krūvelės - dažniausiai ką nors naudingo pavyksta rasti. Šį kartą suintrigavo 1979 m. „Šviesos“ išleista knyga „Tau, mergaite“, kurios sudarytoja – Marija Bagdonaitė. Pasidarė smalsu, ką gi sovietmečiu specialistai patardavo vidurinę mokyklą (dabar - gimnaziją) bebaigiančios arba ką tik įgijusioms brandos atestatą mergaitėms. Ir kaip jų patarimus vertintų šiandienos specialistai.

Ligitos Sinušienės nuotr.

256 puslapių knyga suskirstyta į 10 skyrių. Vieną iš paskutiniųjų, pavadintą „Tau rūpi ir sveikata“, parengė gydytoja B. Ambrozaitienė (visas vardas ir pavardė nurodyta tik knygos sudarytojos). Šio skyriaus dalį apie intymią higieną ir savo prigimties valdymą portalui vlmedicina.lt komentuoja šiandienos jaunimui puikiai pažįstama ginekologė Vaiva Eringytė.

„Tau, mergaite“: normaliai išsivysčiusi sveika moteris mėnesinių dienomis nejunta negalavimų.
Vaiva Eringytė: nesąmonė. Ir sveika moteris gali justi įvairių negalavimų šiomis dienomis.

„Tau, mergaite“: mėnesinių dienomis patariama vartoti lengviau virškinamą maistą, vengti aštrių valgių, prieskonių, alkoholio.
Vaiva Eringytė: patarčiau tą patį.

„Tau, mergaite“: šiomis dienomis patariama daugiau pailsėti, anksčiau atsigulti; vengti sunkesnių namų ruošos darbų: nešioti kibirais vandenį, skalbti, plauti grindis, skaldyti malkas. Nepatariama nei dviračiu važinėti, nei čiuožti pačiūžomis ar slidinėti.
Vaiva Eringytė: viskas patartina. Dabar kaip tik sakoma, kad viskas galima, kad mergina ar moteris menstruacijų metu neturi atsisakyti įprasto dienos režimo ir gali daryti, ką nori, jeigu tik ji nori. Kitos, priešingai, netgi jaučiasi ypatingai darbingos ir energingos tomis dienomis. Tais laikais tikėjo, kad esant per dideliam fiziniam aktyvumui menstruacijų metu gimdos gleivinė migruoja į kitus organus ir tokiu būdu vystosi endometriozė. Tačiau tai buvo paneigta. Nežinau, bet manau, kad būtent dėl šios priežasties buvo tokie perspėjimai.

„Tau, mergaite“: negalima mėnesinių metu maudytis nei upėje, nei ežere ar jūroje, nors vanduo atrodytų labai švarus ir skaidrus.
Vaiva Eringytė: kadangi atsirado tamponai, ši problema šiais laikais jau išspręsta. Vis dėlto negimdžiusioms merginoms patartina susilaikyti nuo tokių maudynių.

„Tau, mergaite“: mėnesinių ciklas normaliai kartojasi maždaug kas 28 dienos.
Vaiva Eringytė: jau žinome, kad visai normalu, kai ciklas yra trumpesnis ar ilgesnis. Norma laikomas 21-35 dienų ciklas.

„Tau, mergaite“: nepraleisk nė vienos dienos, nenusiplovusi apatinės kūno dalies, o mėnesinių metu nepamiršk laikyti higienos nurodymų (žr. p. 232). Psl. 232: Nesilaikant švaros, atsiranda nemalonus kvapas, todėl gali susidaryti nepatogumų ir pačiai moteriai, ir kartu su ja esantiems bendradarbiams bei interesantams. Porą kartų per dieną – iš ryto ir gulant – reikia gerai nuplauti lytinius organus drungnu vandeniu su muilu. Plautis higieniškiausia tekančiu vandeniu.
Vaiva Eringytė: iš tiesų reikia kasdien apsiprausti, galbūt tik kai kurios ir persistengia, apsiprausdamos ir po 2-3 kartus (kai nesergama mėnesinėmis). Tuomet pakanka vandens. Ir taip, tekančio. O šiaip muilas ar kitos prausimosi priemonės – kiekvienos pasirinkimas pagal odos jautrumą ir kišenę. Visuomet sakau, kad vaikiškas muilas tinka visoms.

„Tau, mergaite“: myluotis ir bučiuotis viešose vietose (gatvėse, aikštėse, pavartėse) mandagiems žmonėms nedera. Tai prieštarauja ir gero elgesio normoms.
Vaiva Eringytė: mūsų visuomenei ir dabar nėra labai būdinga myluotis viešose vietose. Gal tai aktualiau kituose kraštuose.

„Tau, mergaite“: nėra tokios audringos prigimties, kurios žmogaus valia negebėtų pažaboti! Reikia tik noro, tvirtumo. Jei esi labai aistringa, pasitenk daugiau judėti, mankštintis. Kasdien susirask kokį fizinį darbą: virtuvėje, darže, sode. Fizinis darbas, mankšta, šaltas dušas, maudymasis, plaukiojimas ir apskritai ilgesnis judėjimas, ypač gryname ore, geriausiai išvarinėja kraują, pagerina medžiagų apykaitą, palengvina virškinamajam traktui normaliai atlikti savo funkcijas, teikia poilsio nervų sistemai, normalizuoja vidaus sekrecijos liaukų darbą ir kartu reguliuoja organizme gaminamų hormonų kiekį bei santykį. Darni organizmo harmonija apramina lytinį instinktą ir sudaro sąlygas pasiekti jausmų pusiausvyrą.
Vaiva Eringytė: ir šiais laikais jaunimui kalbame apie susilaikymą. Ir, be abejo, tam tikrai padeda fizinis aktyvumas, grynas oras, valios grūdinimas.

„Tau, mergaite“: linkusioms į liguistą lytinį susijaudinimą mergaitėms turi neigiamos įtakos darbas sėdint. Ilgiau pasėdėjus, sutrinka medžiagų apykaita, susitvenkia dubens srityje daugiau kraujo, kuris dirgina lytinius organus.
Vaiva Eringytė (kvatojasi): tai ar gulėti tuomet? Jau čia niekalai. Nors gal taip ir yra, bet gal tai ir niekalai. Dabar tikrai taip jau nerašytume.

Ginekologės pasiteiravome, kaip, bėgant dešimtmečiams, dar pasikeitė ginekologų darbas su jaunomis merginomis, apie ką šioje senoje knygelėje nerašoma.

„Seniau jaunos mergaitės nesilankydavo pas ginekologą. Ateiti pas jį jaunai būdavo įvykis, o šiais laikais tai – vos ne garbės reikalas, - pasakojo V. Eringytė. – Pasikeitė ir pačios apžiūros. Dabar mergaitės labai dažnai apžiūrimos echoskopu, o anksčiau visoms be išimties buvo privalomos kėdės. Kai kas, kas dabar jau pripažinta norma, buvo laikoma kaip nenormalu ar nesveikatos požymis. Pavyzdžiui, įvairūs negalavimai mėnesinių metu. Ir apskritai buvo baiminamasi bet kokių išskyrų, net ir gleivių, išsiskiriančių ovuliacijos metu, ir natūralių išskyrų prieš mėnesines. Jei dėl jų moteris turėdavo skundų, dažnai ir visai be reikalo būdavo skiriamos žvakutės“.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Ką valgyti rudenį, kai norisi sotumo, bet ne papildomų kilogramų

Atkeliavus rudeniui, organizmas pradeda jausti ūmesnį alkio jausmą. Jis tarsi nori kaupti atsargas žiemai, tad pradedame valgyti sunkesnį ir kaloringesnį maistą. Ypač kažką kaloringo norisi suvalgyti, kai ateina šalčiai.

Apie sunkią žmonos ligą kaunietis sužinojo taisydamas automobilį (4)

Ką išgyvena vyras, sužinojęs, kad sportiškai, sveikai gyvenančiai mylimajai diagnozuotas krūties vėžys?

Cukraus ir druskos perteklius - ne tik papildomi kilogramai, bet ir rimtos sveikatos problemos

Perteklinis cukraus ir druskos vartojimas sukelia daugybę ligų ir negalavimų, tačiau daugeliui šių maisto priedų itin sunku atsisakyti.

5 maisto produktai, dėl kurių priaugama daugiausia svorio (1)

Rudenį norisi riebesnių patiekalų, o ir saldumynai labiau vilioja. Papildomi kilogramai mažiau baimina, nes dangstomės storais paltais ir megztiniais. Skaniai pavalgyti reikia, tačiau galima rasti sveikesnių ir mažiau kaloringų alternatyvų.