HIPHOPAS. Pirmieji – amžini

 (15)
„Don’t push me cuz I’m close to the edge I’m tryin not to lose my head/ it’s like a jungle sometimes it makes me wonder how I keep from goin’ under“ („Nestumkite manęs, nes aš arti krašto / Stengiuos neišeit iš proto / Tai kaip džiunglės, todėl kartais susimąstau, kaip aš dar laikausi ant šios žemės“).

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Šie žodžiai – tai geriausių dainų hiphopo istorijoje eilės. „Grandmaster Flash“ ir „Furious Five“ kūrinėlis „The Message“ buvo ilgai laikomas vienu tų, kurie pakeitė hiphopo kultūros vystymosi kryptį. Dainos aistra ir išsakoma tiesa davė pradžią gangster repui.

Visiems žinoma, kad hiphopas - ginčytinas reikalas. Dar nuo 1970-ųjų, hiphopo gyvavimo pradžios, žmonės susiskirstė į dvi stovyklas – už ir prieš.

Jie diskutavo apie šios kultūros svarbą, aktualumą. Ir abi pusės gali būti teisios. Įsiterpęs tarp Motowno soulo ir trumpai gyvavusio revoliucinio disko judėjimo, hiphopas atrado savo vietą pamirštoje bendruomenėje, kur ir įsitvirtino.



Taigi, daina „The Message“ leido hiphop getui prabilti, priversdama Amerikos visuomenę atkreipti dėmesį į šiuos varguolius.

Hiphopas susideda iš keturių elementų: MC, DJ, grafiti meno ir šokio (breiko). MC (angl. the master of ceremonies) anksčiau neturėjo tokios didelės reikšmės hiphopo kultūrai, kokią turi dabar. Jeigu ne keli diskžokėjai, kurie buvo ir MC, svarių „ceremonijų meistrų“ būtų sunku surasti.

Grafiti menininkai kūrė šios kultūros "vaizdą", o tuo tarpu breiko šokėjai papildė kultūrą energija ir jauduliu, demonstruodami savo fizinį meistriškumą.



Ant DJ (kuris buvo hiphopo kultūros atskaitos taškas) pečių krito atsakomybė išlaikyti hiphopo muziką “šviežią” ir “vežančią“, suteikiant jai specifinį skonį. Kitais žodžiais tariant – jo darbas buvo išjudinti publiką ir priversti šokti.



Jau 1975-aisiais buvo keli šimtai didžėjų, dirbančių Niujorko miesto vakarėliuose, tačiau tik keli iš jų buvo žinomi, jie grojo „breikbeat'ą“ (kai didžėjus sustabdo ir vėl paleidžia plokštelę pasirinktame dainos lūžio taške).

Jaunimas šoka, breakdance, šokiai, linksmybės, vakarėlis
© Corbis/Scanpix

Kai DJ grodavo „breikbeat'ą“, MC galėdavo liaupsinti jį ir kitas kvartalo žvaigždes. Vienintelis MC tikslas buvo pagyvinti DJ darbą ir dar labiau įaudrinti minią. Žodžiu, jis buvo figūra, remianti DJ rimuotos „poezijos“ forma.



Kai kurie tiesiog monotoniškai skanduodavo tokias frazes kaip „Kas nors pasakykite „Hooou...“ arba „The roof is on fire“ (liet. stogas dega). Rimai ir skanduotės su breiko ritmu leido gimti repo muzikos garso takeliui.



Šio muzikinio ir kultūrinio renesanso metu buvo labai daug didžėjų. Norėdami būti didžėjais iš didžiosios D, jie privalėjo turėti labai gerą programą.

Nuo to laiko, kai didžėjaus darbas galėjo tapti pagrindiniu jo pragyvenimo šaltiniu, vis daugėjo grojančiųjų, kurie ėmėsi bet kokių priemonių tam, kad išgarsėtų.

Pavyzdžiui, "Afrika Bambaataa", kuris buvo vadinamas „hiphopo tėvu“ (beje, šis titulas skiriamas ne vienam hiphopo pionieriui – aut. past.), buvo pirmasis savo pasirodymus sujungęs su breiko šokėjais.

1973-aisiais jaunas, dar nepripažintas didžėjus Josephas Saddleris, dar žinomas kaip "Flash", iš Barbadoso persikėlė į Bronksą Niujorke. Šis didžėjus, kuriam didžiausią įtaką padarė DJ Kool Hercas ir DJ Pete Jonesas, gerai padirbėjo, kad pakeltų hiphopo vakarėlių lygį, gebėdamas stulbinančiai scratch’uoti.

Jo išrasta technika vėliau buvo pavadinta „cutting and phasing“. Taigi, dėl genialaus patefonų valdymo, jam buvo "priklijuota" pravardė „Grandmaster“ (liet. didysis meistras).

Hiphopo apdovanojimai 2006
A.Rutkausko foto

Beveik po keturių metų “didžėjavimo” kvartalo vakarėliuose ir klubuose „Flashas“ ėmėsi dirbti kartu su “Melle Mel”, “Mr. Ness”, “Kid Creole”, "Cowboy" ir "Raheim”, kurie vėliau tapo žinomi kaip "Furious Five".

Nors Cowboy’aus indėlis muzikinei grupės kūrybai nebuvo pakankamai įvertintas, derėtų žinoti, kad būtent jis davė vardą hiphopui. Pirmasis grupės įrašas „We Rap More Mellow“ buvo įrašytas tuo metu, kai vyravo tendencija MC girti didžėjus.

Kitas jų darbas „Super Rappin“ buvo sukurtas tuo pačiu principu. Singlas neliko nepastebėtas dėl prasmingo turinio. Grupės potencialas išryškėjo, kai daina pateko į Billboard R&B dešimtuką.



Su kitais savo darbais („Adventures on the Wheels of Steel“ ir „She’s fresh“) grupė pademonstravo įvairiapusiškumą, tačiau liko ištikimi hiphopo puristams.



Kūrinėlyje „Adventures on the Wheels of Steel“ „Flasho“ meistriškumas parodė tikrąją hiphopo esmę. Tuo tarpu „She’s Fresh“ daina įrodė, kad galima repuoti kitaip, naujai (dainoje liaupsinama mistinė svajonių moteris).



Hiphopo apdovanojimai 2006
A.Rutkausko foto

1982-aisiais, hiphopas pasikeitė amžiams. Apie naują dainą „The Message“ visi atsiliepia teigiamai. “Singlas” pasiekė 4-ąją vietą Billboard R&B lentelėje ir palenkė savo pusėn visus muzikos aistruolius.

Iki tol niekas nebuvo sukūręs tokio nuoširdaus, tiesaus ir atviro teksto apie tai, kas vyksta aplink. Niekas per visą hiphopo istoriją nebuvo taip tiksliai nupasakojęs miesto aplinkos, gatvės situacijos. “Melle Mel” buvo teksto balsas, o kiekvienas „Furious Five“ narys prisidėjo prie dainos sava kasdieninio gyvenimo aplinkos interpretacija.

„Broken glass everywhere/ people pissin’ on the streets as though they just don’t care/ I can’t take the smell, can’t take the noise/ gotta wonder to myself I guess I got no choice/ rats in the front room/ roaches in the back/ junkies in the alley with a baseball bat/ I tried to get away but I couldn’t get far ‘cuz a man with a tow truck repossessed my car.“

„A child is born with no state of mind/ Blind to the ways of mankind/ God is smiling on you but he’s frowning too cuz only God knows what you’ll go through/ You’ll grow up in the ghetto living second rate/ And your eyes will sing a song of deep hate/



The places you head and where you stand looks like one great big alley way/ You’ll admire all the number book takers/ Thugs, Pimps, the Doers and the big money makers/ Driving big cars spending 20’s and 10’s/ And you’ll wanna grow up to be just like them/



Smugglers, Gamblers, Burglars, Scramblers, Pick pockets, Peddlers even Manhandlers/ You say I’m cool I’m no fool then you wind up dropping out of High School/ Now you’re unemployed/ All non-void/ Walking around like you’re pretty boy Floyd/



Turn stick-up kid look what you done did/ Got sent up for an 8 year bid/ Now your manhood is took and you’re a maytag/ Spend the next 2 years as an undercover fag being used and abused to serve like hell till one day you was found hung dead in your cell/



It was plain to see that your life was lost/ You was cold and your body swung back and forth/ And now your eyes sing the sad sad song of how you lived so fast and died so young.“

DJ, patefonas, plokštelės, vakarėlis
© Corbis

(„Sudužęs stiklas aplink / Žmonės myža gatvėse ir jiems visiškai nusispjaut / Negaliu pakęsti kvapo , negaliu pakęsti triukšmo / Susimąsčiau apie tai, kad neturiu kito pasirinkimo / Žiurkės priekiniam kambaryje / Tarakonai tame, už nugaros / Skersgatvyje – narkomanai su beisbolo lazda rankose /

Stengiausi nuo to pabėgt, bet negalėjau nubėgti toli – vilkiko vairuotojas „nušiko“ mano ratus...“

„Vaikas gimė, jo protas dar švarus / Dar aklas, nematęs žmonijos bruožų / Dievas tau šypsosi, bet jis ir suraukęs antakius, nes žino, ką tu patirsi / Tu užaugsi gete kaip antrarūšis / Ir tavo akys dainuos neapykantos dainą /



Vietos, į kurias vyksti ir kuriose stovi dabar kaip vienas didelis skersgatvio kelias / Tu žavėsies visomis lažybų aukomis / Banditais, sąvadautojais, netikusiais atlikėjais ir tais, kurie „darosi“ didelius pinigus /



Kontrobandininkais, lošėjais, vagimis, šifratoriais, kišenvagiais, narkotikų prekeiviais ir kitais, brutaliai besielgiančiais / Sakysi „Aš kietas, aš ne kvailys“, bet viskas pasibaigs tuo, kad „skrisi“ iš mokyklos /



Dabar tu bedarbis / Visomis prasmėmis nenaudingas / Vaikštai aplink kaip gražutis berniukas Floydas / Įvykdei ginkluotą apiplėšimą, pagalvok, ką padarei / Gavai aštuonis metus kalėjimo / Iš tavęs atimtas vyriškumas /



Kitus du metus praleisi kaip užsislapstinęs pe***** – tavimi naudosis ir prievartaus, tarnausi pragare, kol vieną dieną tave suras pasikorusį kameroj / Nebus sunku suprasti, kad tavo gyvenimas buvo prarastas /



Tu būsi jau atšalęs, tavo kūnas siūbuos pirmyn ir atgal / Ir štai tada tavo akys dainuos liūdną dainą apie tai, kaip gyvenai taip greitai ir mirei toks jaunas“.



Iki šios nebuvo nė vienos tokios dainos, kuri galėtų pasigirti tokiu giliu tekstu ir tikėjimu tuo, apie ką buvo repuojama. Tarkime, kad tokie atlikėjai kaip “Kurtis Blow” ar “Sugar Hill Gang” buvo naujas muzikinis produktas, bet tai, apie ką jie dainavo, nesugebėjo pažadinti visuomenės sąmonės ir parodyti jai kažko gilaus.

Jaunimas, vakarėlis, šokiai, break-dance
© Reuters/Scanpix

Ankstyvais 1980-aisiais visi buvo paveikti tuometinės prezidento Ronaldo Reagano ekonominės politikos. Ši politika net buvo pavadinta specialiu terminu „reaganomika“. Ji atnešė ekonominį nuosmukį.

Įsigalėjo principas: turtingieji lobsta Amerikos neprivilegijuotųjų, beteisių, beturčių sąskaita. Tuo metu kapitalizmas buvo pasiekęs aukščiausią lygį, ir tie, kurie turėjo turto, akivaizdžiai naudojosi tais, kurie jo neturėjo.



Buvo sukurta tariamos sėkmės iliuzija, laimingieji aiškiai demonstravo savo sėkmę ir jos atributus, ir būtent tai kurstė pavydą. Visa tai atsispindėjo Amerikos kultūroje. Visi norėjo valdyti – turėti daugiausiai, geriausiai, gyventi šviesiausiai. Tuo tarpu nedarbas “siekė aukštumas”, ir vis daugiau šeimų gyveno iš valstybės paramos.



Ši situacija aštriausia buvo Amerikos gete. Hiphopo atstovai buvo vargingųjų ir pamirštųjų balsas. Pastarieji nebuvo pamiršti drąsaus “Grandmaster Flash” ir „Furious Five“.

Po dainos „The Message” grupė išleido kelis nieko nesudominusius įrašus. Grupė keitėsi. 1983-aisiais su daina „White Lines“ jie šoktelėjo į devintąją muzikos reitingų vietą, ir tai buvo paskutinis jų pasispardymas.

Galiausiai grupę įveikė naujos hiphopo stilistikos, ir jos įnašas į šią kultūrą nebuvo tinkamai įvertintas.



Grupė iširo, o keli jos nariai ėmė siekti solo karjeros. Nei vienas iš grupės narių, išskyrus “Kid Creole”, niekada nebuvo patenkintas savo soline karjera, nei vienas iš jų nebuvo pasiekęs tiek, kiek jie buvo pasiekę dirbdami kartu.

Po daugiau nei dešimtmečio, kurį laiką praleidusi moderniojo hiphopo šešėlyje, ši muzika pagaliau buvo pastebėta ir išvydo šviesą.



2007-ųjų kovo 12-ąją, praėjus beveik 25 metams nuo jų pirmojo darbo, “Grandmaster Flash” ir „Furious Five“ tapo pirmaisiais hiphopo artistais, kurie galėjo didžiuotis, būdami roko ir rokenrolo šlovės saulėje.

Nors buvo grupių, turėjusių daugiau gerbėjų, bet šios komandos įnašas į hiphopo kultūrą buvo milžiniškas – šie žmonės nusipelnė gangster repo tėvų vardo. Kartu jie buvo tie žmonės, kurie braižė modernųjį hiphopo žemėlapį.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Įvaizdis

Stilingai ir praktiškai - kokius batelius rinktis 2018 vasaros sezonui

Vasara – tai madingų vakarėlių ir įvairių švenčių metas, kai dažnai tenka sukti galvą, kokius batus išsirinkti, kad šie netrintų kojų, būtų patogūs, tačiau neatsiliktų nuo mados tendencijų.

Šių metų nuotakos įvaizdis pagal dizainerę Raimondą Silę

„Mūzų būna daug, ir ne visad – moteris. Tai gali būti detalė, audinys, nauja diena, spalva, faktūra... Kartais kuriant vieną suknelę gimsta naujos idėja ir t. t. Šiandien, kai laikas kainuoja brangiai, kai gyvenimo tempas vis spartėja, net ir tarp dizainerių išskirtinis tampa rankų darbas, įmantrių ornamentų siuvinėjimas rankomis, nes vieno drabužio kūrimas trunka mėnesį ir ilgiau“, – mados namų „Silė“ (FB/ sileraimonda) dizainerė Raimonda Silė.

Vilniaus gatvės mada: ką pavyko pagauti šią savaitę

Kartais labai smagu per pietus prisėsti lauko kavinėje, užsisakyti puodelį kavos ir tiesiog žiūrėti į praeinančius žmones. Skubantys, besišypsantis, atsipalaidavę - įdomu iš šalies stebėti tą kunkuliuojantį gyvenimą su daugybe tokių skirtingų žmonių.

Mados namų INŽI dizainerė pataria, kaip tapti svajonių nuotaka

Panika, džiaugsmas, dvejonės – vestuvių išvakarėse nuotaką apima daugybė įvairiausių emocijų. O jeigu dar suknelė nevisiškai atitinka lūkesčius, jau išties katastrofa... Tad šį kartą - būtent apie tave ir tavo įvaizdį tą svarbiąją dieną.

Vilniaus gatvės mada: laisvė spalvoms ir stilių įvairovei (3)

Šis pavasaris tikrai ypatingas - gegužės mėnuo dar tik įpusėjo, o jau turėjome progą pasidžiaugti maloniai nuteikiančiais saulės spinduliais ir tikrai vasariškai karštais orais.

Naujas džinsų trendas - kainuoja nepigiai, bet dėmesio tikrai sulauksi

Jeigu esi iš tų merginų, kurios visais įmanomais būdais stengiasi atkreipti į save dėmesį - šis naujas džinsų modeliukas tau tikrai tiks!

Madingiausios basutės šiai vasarai

Radai puikią suknelę. Nusilakavai nagus šių metų madingiausia ultravioletine spalva, tad dabar tau reikalingos tik stilingos basutės, padėsiančios užkariauti gatves ryškiu stiliumi.

Pavasariniam įvaizdžiui gyvybės įkvėps stilinga ir praktiška kuprinė

Ilgą, šaltą žiemą iškentusios trokštame gaivumo bei lengvumo, ypač kalbant apie stilių. Storus megztinius aukštu kaklu keičia švelnios medžiagos palaidinės, ilgaaulius batus - sportiniai bateliai, o tamsias rankines - šviesūs krepšiai ar kuprinės.