6 klausimai, kuriuos verta sau užduoti kasdien

 (1)
© Fotolia

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Siekiant pokyčių tiek profesiniame, tiek asmeniniame gyvenime svarbu ne tik išsikelti tikslus, bet ir sekti pažangą. Įvertinti pasiekimus padeda kasdieniai aktyvūs klausimai sau.

Savo pastangas siekti pokyčių ir įgyvendinti išsikeltus tikslus galima rašant dienoraštį, aptariant dieną su artimu žmogumi ar susikuriant kitą vakaro ritualą. Tačiau konkretūs klausimai leidžia tai atlikti struktūrizuotai ir laikytis disciplinos.

Svarbu ne tik kokias gyvenimo sritis klausimai apims, bet ir jų formuluotės. Maksimalų rezultatą suteiks įtraukiantys klausimai. Vien performulavus klausimą ir sutelkus dėmesį į tai, ką žmogus gali kontroliuoti, skirtumas gali būti milžiniškas. Aktyvus savęs klausinėjimas gali padėti naujai sąveikauti su savo pasauliu. Aktyvūs klausimai atskleidžia, kuriose srityse stengiamės, o kuriose pasiduodame. Taip jie sustiprina nuovoką, ką iš tikrųjų galime pakeisti. Mes įgyjame kontrolės ir atsakomybės jausmą, užuot jautęsi aukomis.

Aktyvūs klausimai leidžia įvertinti savo pastangas ir suvokti, ką tai reiškia: ar tendencijos teigiamos, ar tikrai dariau pažangą, palyginti vakarykštės dienos pastangas su šiandienos. Marshallas Goldsmith ir Markas Reiteris knygoje „Trigeriai. Kodėl nedarai to, ką žinai“, pateikia 6 klausimus, kuriuos kiekvienam rekomenduoja užduoti sau kasdien.

1. Ar šiandien padariau viską, ką galėjau, kad nusistatyčiau aiškius tikslus?

Sunku vertinti pastangas, jei nėra aiškių tikslų, aiškios krypties, ko siekiama. Tuomet nėra ir atsidavimo. Tikslų, kuriuos išsikeliame patys, dažniausiai siekiame aktyviau, su didesniu užsidegimu nei stengiantis atlikti kitų primestas užduotis ar tiesiog laukdami, kaip susidėlios aplinkybės. Jei atsakymas į šį klausimą jūsų netenkina, skirkite laiko ir išsigryninkite prioritetus, suformuluokite aktualius, įkvepiančius tikslus sau.

2. Ar įgyvendindamas savo tikslus šiandien padariau viską, ką galėjau, kad padaryčiau pažangą?

Žmonės, kurie jaučia darantys pažangą, daug labiau įsitraukia į veiklą. Pavyzdžiui, matydami dailėjančias formas ar krentantį svorį, toliau laikosi sveikos mitybos principų ir daugiau juda, sėkmingai sukaupę tam tikrą sumą banko sąskaitoje, noriai taupo ar investuoja ir t.t. Mums reikia ne tik konkrečių tikslų, bet ir turime matyti, kad žengiame į priekį, o ne tolstame. Pažanga labiau įprasmina bet kokią veiklą.

3. Ar padariau viską, ką galėjau, kad rasčiau prasmę?

Atradus prasmę ir tikslą mūsų gyvenimas gerėja. Aušvico koncentracijos stovykloje išgyvenęs rašytojas Viktoras Franklis aprašo, kaip pastangos rasti prasmę – pastangos, o ne pats rezultatas – gali mus apsaugoti net mažiausiai įsivaizduojamoje aplinkoje. Prasmę turime atrasti patys, nes tai priklauso tik nuo mūsų, o ne nuo išorinės jėgos (darbdavio, šeimos, bendruomenės ir t.t.). Šis klausimas priverčia mus labiau pasistengti ieškant prasmės būti išradingesniems imantis bet kokios veiklos.

4. Ar šiandien padariau viską, ką galėjau, kad būčiau laimingas?

Laimė koja kojon žengia su prasme. Klystame spėdami, kas padarys mus laimingus. Manome, kad mūsų laimės šaltinis yra išorėje (tai gali būti darbas, didesnis pinigų kiekis ar geresnė aplinka), tačiau paprastai ją randame savyje – kai liaujamės laukti to kažko, kas atneš mums laimę ir bus atsakingas už tai, kad ją mums atnešė. Mes randame laimę ten, kur esame.

5. Ar šiandien padariau viską, ką galėjau, kad pagerinčiau santykius?

Pasyvų klausimą performulavus į aktyvų mums primenama toliau plėtoti gerus santykius, vertinus esamus bei kurti naujus. Vienas geriausių būdų turėti geriausią draugą, puoselėti santykius šeimoje – būti geriausiu draugu, geriausiu sutuoktiniu, partneriu, tėčiu/mama, dukra/sūnumi, sese/broliu ir pan.

6. Ar šiandien padariau viską, ką galėjau, kad visiškai įsitraukčiau į veiklą?

Šis klausimas atveda mus prie pačios įtraukiančių klausimų esmės: norėdami labiau įsitraukti turime savęs paklausti, ar darome viską, ką galime, kad būtume atsidavę. Labiau tikėtina, kad per greitojo bėgimo varžybas sportininkas bėgs greičiau, jei treniruosis greitai bėgti ir matuos laiką, per kurį nubėga. Tai savaime atsirandanti dinamika – vertindami savo įsitraukimą tampame labiau atsidavę, be to, tai mums primena, kad patys esame už tai atsakingi.

Tai 6 baziniai klausimai, tačiau norėdami labiau stebėti savo pokyčius, išspręsti vidines problemas ar tiesiog jaustis laimingesni, galite susidaryti sąrašą pagal savo poreikius. Tinkamo klausimų skaičiaus nėra. Kiekis priklauso nuo to, kiek klausimų norite spręsti.

Kasdieniai klausimai turi atspindėti jūsų tikslus. Jų nereikia skelbti viešai, o tai reiškia, kad jų niekas kitas nevertins. Knygos autorius Marshallas Goldsmith, pripažintas geriausiu ugdančiuoju vadovu Amerikoje, pasirinko dešimtbalę vertinimo sistemą, jūs galite rinktis bet kokį sau priimtiną vertinimo būdą. Svarbiausi klausimai, kuriuos turite apmąstyti, prieš sudarydami savo sąrašą:

Ar šie dalykai svarbūs mano gyvenime?
Ar sėkmė šiose srityse padės man tapti tokiu žmogumi, kokiu noriu būti?

Susirašykite tikslus į lentelę, kad kiekvienos dienos vakare galėtumėte rezultatus įvertinti balais. Jei tik įmanoma, stenkitės kiekvieną klausimą formuluoti pradėdami fraze „Ar padariau viską, ką galėjau, kad...“

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Apie tave

Psichologas: kodėl šiuolaikiniai žmonės vis dažniau praranda gyvenimo džiaugsmą

Paradoksalu: svajodami apie gražesnę ateitį, įsisukame į nesibaigiančių siekių ir tikslų rutiną, pamiršdami, kad gyvenimas vyksta čia ir dabar. Turime gražesnius namus, tačiau juose praleidžiame vis mažiau laiko, esame turtingesni, tačiau vis rečiau nuoširdžiai mėgaujamės gyvenimo teikiamais malonumais.

Tavo asmenybės testas - atskleisk apie save tai, ko nesitikėjai

Šis savianalizės testas gali pasirodyti visai paprastai: klausimai aiškūs ir konkretūs, be jokių išvedžiojimų ir užslėptų vingrybių. Tačiau atsakymas gali tave ir nustebinti. Siūlome pabandyti!

Iškrypėliškas žaidimas, kuris mano gyvenimą galėjo paversti pragaru

Visiška beprotybė - kaip kam nors gali kilti mintis skatinti kitus nusižudyti? Kokiu nesveiku iškrypėliu turi būti, kad verstum kitą žmogų save žaloti ir jaustis menkaverčiu? Birželio mėnesio COSMO numeryje kalbame apie garsųjį „Mėlynojo banginio“ žaidimą, į kurį įtraukiama vis daugiau pažeidžiamų, paguodos nerandančių paauglių.

5 Rytų išminties patarimai, padėsiantys kitaip pažvelgti į savo gyvenimą

Stengdamiesi susikurti kokybiškesnį gyvenimą įsisukame į užburtą darbų ir planų ratą. Stresas, liūdesys ir prasta savijauta tampa mūsų kasdieniais palydovais. Nebelieka laiko, o galiausiai ir noro mėgautis dabartimi ir tuo, ką jau turime.

10 lietuvaičių su bikiniais įrodė - dydis nesvarbu

Pasaulyje kasdien daugėja tinklaraštininkių, prekės ženklų ir internetinių portalų, kurie savo turinyje ne tik kalba, bet ir parodo realybėje egzistuojančią kūnų įvairovę. Mūsų šalyje šis judėjimas kol kas dar tik žengia pirmuosius, bet drąsius žingsnius.

XXI amžiaus liga, trukdanti mums jaustis laimingais (1)

Noriu pradėti pasakojimu apie man artimą žmogų. Susipažink su mano pussesere (vardą gali sugalvoti pati).

Išsirink vieną TARO kortą ir sužinok, kur veda tavo santykiai

Mūsų pasąmonė dažniausiai žino atsakymus į visus svarbiausius klausimus. Siūlome tau šiek tiek pažaisti ir Taro kortų pagalba iš arčiau pažvelgti į savo santykius.

Kodėl negalima žiūrėti į veidrodį, kai verki

Mūsų gyvenime egzistuoja daugybė prietarų. Nelaimė artinasi, jei per kelią perbėgo juoda katė, pastuksenk tris kartus į medį ir tiek pat kartų nusispjauk per kairį petį, jei nenori, kad garsiai ištarti žodžiai išsipildytų ir t.t. Lyg ir suprantame, kad nusispjovus bėdos į šalį tikrai nenustumsim, bet dažnai tiesiog instinktyviai taip pasielgiame, nes jau nuo mažens esame ne kartą girdėję, kad taip reikia.

5 priežastys, kodėl protingiems žmonėms sunku jaustis laimingais (1)

Psichologai jau seniai pastebėjo, kad aukštą intelekto koeficientą turintys žmonės dažnai labiau linkę į pesimistiškas nuotaikas ir netgi depresiją. Jie gali turėti puikius darbus, darnius santykius ir, iš pažiūros, tobulą gyvenimą, tačiau... Kažko vis tiek trūksta.

7 dalykai, kurie su amžiumi tampa tik geresni

Dauguma iš mūsų baiminasi senatvės. Na, koks gi čia džiaugsmas, kai sveikata pradeda šlubuoti, o ir išvaizda toli gražu nebe ta. Gera žinia – ne viskas tik blogėja! Amžius turi ir savų privalumų.